Yksityisautoilu on hallitukselle mörkö

Tiedote 4.6.2019

Julkaisuvapaa

Perussuomalaisten kansanedustaja Ritva ”Kike” Elomaa ihmettelee hallituksen vimmaa rokottaa yksityisautoilua.

-Ilmastopolitiikan tavoitteiden saavuttamiseen on paljon muitakin keinoja kuin yksityisautoilun rankka verottaminen. Polttoaineveron korottaminen kirpaisee eniten juuri niitä suomalaisia, joille oma auto on välttämättömyys ja kilometrejäkin usein kertyy asuinpaikan johdosta paljon. Yksityisautoilu on hallitukselle mörkö, Elomaa lataa.

Hallituksessa ei tunnuta ymmärtävän millaista on asua suurten kaupunkien ulkopuolella. Suomi on harvaan asuttu maa, jossa matka lähikauppaan tai muiden palvelujen äärelle on usein todella pitkä eikä julkista liikennettä ole kaikkialla.

-Luulisi, että edes keskustalaisilla olisi todenmukainen käsitys liikkumisesta siellä missä ei kaupunkifillareita näy tai sähköpotkulaudat tuki baanaa, Elomaa hämmästelee.

-Perussuomalaiset taitaa tänä päivänä olla ainoa myös maaseudun väen asialla oleva puolue, hän jatkaa.

Elomaan mielestä Suomen kannalta järkevämpi tapa torjua ilmastonmuutosta on esimerkiksi perussuomalaisten esittämä ilmastotulli, joka kohdistuisi juuri eniten saastuttavaan tuotantoon. Tämä ohjaisi luontevalla tavalla tuotantoa sinne missä valmistuksen päästöt ovat vähäisemmät. Se hyödyttäisi myös monia suomalaisia yrityksiä.

-Ilmastotullin lisäksi nostan esille Suomen mahdollisuudet viedä kehittyviin maihin ympäristöystävällisempää tuotanto-osaamista. Päästöjen vähentäminen teknologian keinoin Aasian suurissa halpatuotantomaissa on paljon tehokkaampaa ilmastonmuutoksen torjuntaa kuin esimerkiksi koko Suomen teollisuuden alasajo, Elomaa pohtii.

Suomalaista teollisuutta tai tavallista ihmistä ei tule kurittaa kohtuuttomalla ilmastopolitiikalla. Perussuomalaisten linja on tässä asiassa selkeä sekä realistinen.

-Ilmastotalkoissa tarvitaan suhteellisuudentajua ja päättäjien kykyä asettua yksittäisten ihmisten saappaisiin, Elomaa päättää.

Ritva ”Kike” Elomaa

Kirjoitettu 5.6.2019