Sotevaliokunnan syyllistäminen loputtava – soten viivästyminen on hallituksen omaa syytä

Tiedote 21.6. 2018

Kansanedustaja Arja Juvonen (ps) ei allekirjoita pääministeri Juha Sipilän eilistä tiedotusta siitä, että sote lakien viivästyminen ja koko uudistuksen viivästyminen olisi sosiaali- ja terveysvaliokunnan syytä.
(Sipilä: Virkamiesarvion mukaan sote-uudistuksen alkaminen lykkääntyy 2021:een, jos sos.- ja terv. valiokunnan mietintöluonnos ei valmis heinäkuussa. STT, 20.6.2018).

Opposition edustajana ja soten ytimessä sosiaali- ja terveysvaliokunnassa istuvana en suostu allekirjoittamaan pääministerin lausuntoa. Aikataulut paukkuvat, mutta se on ihan hallituksen omaa syytä. Hallituksen omat urakkalaskelmat ovat pettämässä ja siihen hallitus saa etsiä syyt ihan omasta toiminnastaan.

Sotelakien valmistelu on ollut puutteellista ja perustuslakivaliokunnan esiin nostamat ja korjaamista vaativat asiat olivat odotettavissa. Perustuslakivaliokunnan lausunto on velvoittava ja meidän tulee tehdä vaadittu korjaukset huolella. Lainvalmistelussa on ollut vajavuutta ja puutteita, mutta hallitus ei ole niitä joko ymmärtänyt, osannut odottaa tai ei ole edes välittänyt tietää. Hallituksen lehmänkaupat valinnanvapaudesta ja maakuntauudistuksesta on johtanut siihen, että koko sotepaketti on solmussa ja sekaisin. Puolueiden omat pyrkimykset ja tavoitteet ovat ajaneet kaiken muun ohi. Koko sotepaketti on viivästynyt, mutta syylliset siihen eivät löydy todellakaan sosiaali- ja terveysvaliokunnasta.

Lainvalmistelun heikkous on ollut esillä usein tällä hallituskaudella. On ollut lakiesityksiä, joita on vedetty pois ja joissa on ollut ongelmia. Nyt sosiaali- ja terveysvaliokunnan niskaan laitetaan valtavaa painetta ja kiirettä, jolla väkisin yritetään viedä tätä suurta soteuudistusta läpi. Painetta ja syyllistämistä ei kuitenkaan tule sysätä valiokunnan niskaan – opposition edustajana en suostu ottamaan vastuuta siitä, että hallituksen sotepaketti on sekaisin.

Kiireellä ei tule onnistunutta lainvalmistelua. Hallitus saa katsoa peiliin ja ryhtyä toden teolla toimiin sen eteen, että lainvalmistelun laatu paranee tulevaisuudessa. Sotepaketti tulee myös tehdä huolella ja ajan kanssa. Jos hallitus on vatuloinut, niin sotevaliokunta ei ole ainakaan hutiloinut. Meillä on suuri vastuu siitä, mitä päästämme käsistämme läpi. Tämä uudistus on suomalaisia ihmisiä varten, se on tehtävä huolella. Kiireellä ja aikataulurajoilla ei tule valiokuntaa painostaa tai piiskata, Juvonen kritisoi.

Arja Juvonen
Kansanedustaja