Soteuudistusta ja valtion turvallisuuskysymyksiä ei tule asettaa vastakkain – suomalaiset eivät ansaitse tällaisia verukkeita

Tiedote 8. 8. 2018

Valtiovarainministeri Petteri Orpo toivoi budjetin tiedostustilaisuudessa, että sotea saadaan eteenpäin ja siten eduskunnasta löytyisi myös tiedustelulain mentävä aukko. Ministeri Orpo näyttää yrittävän tuoda vastuuta turvallisuus, siviilitiedustelu ja tiedustelulakiasioita sosiaali- ja terveysvaliokunnan pöytään, kansanedustaja ja sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen Arja Juvonen (ps) sanoo.

Onhan se uskomatonta, että tällaisella verukkeella hallitus lähtee nyt ajamaan sotelakeja maaliin. Että ilman sotea ei olisi tehtävissä tiedustelulakia, Juvonen kritisoi.

Turvallisuus, siviilitiedustelu ja tiedustelulaki tulee viedä muihin pöytiin pohdittavaksi. Sosiaali- ja terveysvaliokunta ei kaipaa yhtään lisäpainolastia tai hoputusta sotelakien ja valiokunnan työskentelyn ylle. Suomalaisten ei myöskään tarvitse kuulla hallitukselta tällaisia verukkeita. Soteuudistusta ja valtion turvallisuuskysymyksiä ei tule asettaa vastakkain, Juvonen sanoo.

Valinnanvapauslaissa riittää paljon vielä purtavaa. Valinnanvapauskokeilussa Jyväskylässä mukana ollut terveysalan yrityksiin kuuluva Pihjalalinna teki kesällä omat johtopäätöksensä soteuudistuksen valinnanvapaudesta jättämällä kokeilut kesken vedoten siihen, että yritykselle on tullut kokeilusta tappiota (HS 30.7.18). Terveydenhuollon raadollisuus bisneksenä paljastuukin pikkuhiljaa ja Pihjalalinnan viesti on selkeä. Avoimesti asioista puhuvia yksityisiä juurikin tarvitaan, jotta sotelakeihin liittyviä kysymysmerkkejä saadaan esiin. Sosiaali- ja terveydenhuolto, perusterveydenhuollon palvelut, tavallisen ihmisen hoito, vanhusten- ja vammaistenhoito ja palvelut eivät ole bisnestä niiden tuottajille. Mikäli niistä sellaista halutaan, tarkoittaa se suurta säästöä juuri niistä hoidon peruskustannuksista eli esimerkiksi tarvikkeista, palveluista ja henkilöstön määrästä ja koulutustasosta. Valinnanvapaus voi luoda riskin siihen, että näistä perusasioista joudutaan tinkimään markkinoilla pärjätäkseen. Kärsijänä siinä on sitten ihminen eli asiakas, Juvonen pelkää.

Ihmisen hoitamisen hinta, hoidon tarve ja määrä, esimerkiksi ikääntyneen kohdalla, on Suomessa arvioitu alakanttiin. Se kertoo hoidettavien aliarvioimisesta. Siinä onkin sitten hallitukselle mietittävää ja Pihlajalinnan tapaus noussee myös sotelakien käsittelyssä esimerkkitapauksena keskusteluun. Kun tällaista viestiä tulee kuntakentältä, niin pakkohan sotessa on aikalisää ottaa ja asioita on analysoitava uudelleen. Sote ei etene kiirehtimällä, Juvonen muistuttaa.

Sosiaali- ja terveysvaliokunnan työskentelyyn on yritetty vaikuttaa monin eri keinoin hallituksesta ja kiire on ollut kaverina koko kuluvan kevään heinäkuulle saakka. Valiokunnan työskentely heinäkuussa päättyi epäluottamuslauseeseen, jossa keskusta ja sinisten edustaja syyttivät valiokuntaa toimintakyvyttömyydestä. Hallituksen tulisi laittaa omat rivinsä suoriksi ja pohtia sitä, että millä periaatteilla ja toimintatavoilla se ajaa pyrkimyksiään läpi.

Arja Juvonen (ps)
Kansanedustaja