Sotepelto on kynnettävänä – hallituksen Troijan Hevonen purkautui – Uudenmaan PerusNaisten pj sanoo

Tiedote 29.6.2018

Eduskunta aloitti eilen kesän istuntotauon, mutta eduskunnassa riittää silti vielä työtä tehtäväksi, kertoo perussuomalaisten kansanedustaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen ja Uudenmaan PerusNaisten puheenjohtaja Arja Juvonen.

-Sosiaali- ja terveysvaliokunta jatkaa edelleen kokouksiaan heinäkuun alun ajan ja kokoontuu myös elokuussa ylimääräisesti. Syynä tähän on käsittelyssä olevan soteuudistuksen laajat lakipaketit, jotka ovat viivästyneet eduskunnassa hallituksesta johtuvan huonon lainvalmistelun vuoksi.

-Soteuudistus viivästyy, sillä valinnanvapauslaista löytyi monia korjauksia vaativia asiakohtia perustuslakivaliokunnan käsittelyssä. Valinnanvapauslain epäkohdat nousivat odotetusti esiin ja pallo niiden korjaamisesta siirtyi sosiaali- ja terveysvaliokunnalle. Täällä siis ollaan näitä hallituksen lapsuksia korjaamassa, kansanedustaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen Arja Juvonen kertoo.

-Hallituksessa tehtiin marraskuussa 2015 paitsi lehmänkauppoja, myös hevoskauppoja, joiden tuloksena hallitus toi eduskunnan käsiteltäväksi varsinaisen Troijan Hevosen. Se onkin sitten purkautunut eduskunnassa pikkuhiljaa ja siihen sisältyvät epäkohdat ja uhat ovat nousseet esiin. Hyvien kauppojen sijaan saatiinkin sikaa säkissä, kiirettä ja huonoa lainsäädäntöä. Sellaisen ei pidä mennä missään nimessä heittämällä läpi vaan vasta perusteellisen ja varman käsittelyn kautta. Kyse on ihmisten palveluista, jotka he itse maksavat. Veronmaksaja on tässä se rahoittaja ja hänen kukkarollaan käydään, Juvonen muistuttaa.

-Saimme viikolla pääministerin ilmoituksen siitä, että koko soteuudistus siirtyy. On hyvä, että tälle asialle on nyt tullut aikalisä, joka mahdollistaa myös maakuntien ja tuottajien valmistautumisen paremmin uudistukseen. Soten rahoituksessa on suuria epäkohtia, eikä valiokuntamme edes päässyt lausumaan valtiovaravaliokunnalle julkisen talouden kehyksistä ja erityisesti soten rahoitukseen liittyvistä epävarmuustekijöistä. Sen sijaan hallitus on yrittänyt kaikkensa saadakseen sotelait runnottua vauhdilla läpi. Vauhtia ja vaaraa on siis ollut ilmassa. Perussuomalaiset haluavat, että soten kanssa ei hötkyillä vaan asiat tehdään maltilla. Uudenmaan PerusNaiset pitävät myös erittäin tärkeänä sitä, että kansalaisten palvelujen laatu säilyy hyvänä ja varmana, Juvonen muistuttaa.

-Käymme valiokunnassa asiantuntijalausuntoja ja ministeriön vastineita läpi. Käymme niistä myös keskustelua ja saamme koko ajan lisätietoa siitä, mitä ministeriön tekemät lakikorjaukset tarkoittavat ja millaista merkitystä niillä on. Asioita ei voi jättää kesken, vaan ne on tehtävä siinä järjestyksessä kuin niitä tulee.

-Valiokunnassa on käsiteltävänä seitsemän lakia, lähes neljä tuhatta sivua, jotka on sovitettava pykälätasolla kaikki yhteensopiviksi. Urakan mittavuudesta kertoo se, että valiokunta on tehnyt kolmessa kuukaudessa kolmen vuoden työmäärää vastaavan työn. Sotepelto on kynnettävänä, sitä täällä tehdään, Juvonen kertoo.

Arja Juvonen
Kansanedustaja