Soten joutsenlaulu alkoi – vetäkää esitys pois ja laittakaa lääkärille pääsy kuntoon!

Tiedote 22.1.2019

Hallituksen tulee vetää soteuudistus kokonaan pois eduskunnan käsittelystä ja valmistella sen ongelmakohdat uudelleen. Tämä on valitettava totuus, toteaa perussuomalaisten kansanedustaja Arja Juvonen.

Soteuudistuksesta puuttuu usko ja yhä useampi kansanedustaja pohtii, että mitä onkaan päättämässä. Kukaan ei halua ajaa Suomea ja sen kansaa ahdinkoon ja siihen sote on meitä viemässä. Eilisissä Kymmenen Uutisissa haastateltiin keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kaikkosta. Kaikkonen heitti haastattelussa toimittajan kysymyksen sotesta vitsiksi ja naureskeli ”mattinykäs” – heitoin, että sote tulee fifty sixty. Kaikkosen vitsailu kesken vakavan asian paljasti sen, että hallitus ei enää itsekään usko tuotokseensa.

– Hallitus naureskelee kuin velkainen isäntä tälle vakavalle asialle. Hallituksen on aika todeta, että soteuudistuksen joutsenlaulu on alkanut. Vetäkää esitys pois ja valmistelkaa se siten uudelleen, että tiedämme konkreettisesti mitä tuleman pitää. Ydinkysymys on lääkärille pääsyn nopeutuminen ihan oikeasti. Lääkärille pääsyn vaikeus on suurin ongelma suomalaisessa sosiaali- ja terveydenhuollossa, Juvonen muistuttaa.

– Olemme sosiaali- ja terveysvaliokunnassa kuulleet lukuisia kriittisesti soteen suhtautuvia asiantuntijoita. Vuosikausien valmistelu on tullut jo maksamaan meille veronmaksajille valtavasti, mutta ne lopulliset kustannukset ovat vielä täysin pimennossa. Soten perusteluiksi kerrotut kolmen miljardin kustannussäästöt ovat unelmaa, sillä emme ole saaneet mitään konkreettista tietoa ja näyttöä siitä, mistä säästöt on aiottu hakea. Säästöjen sijaan on syytä pelätä, että kansalaisten sosiaali- ja terveyspalvelut pirstaloituvat vaikeaselkoisiksi ja vaikeasti tavoitettaviksi ja kustannukset kasvavat.

– Ihmiset sairastavat aivan kuten ennenkin, väestö vanhenee ja vanhukset tarvitsevat hoitoa ja hoivapaikkoja ja sairaat sairaansijoja. Sairaita hoidettavia on kuten ennenkin, mutta lääkäreitä ei olla kuitenkaan palkkaamassa lisää. Suomessa oikea-aikaisen hoidon saaminen ja lisätutkimuksiin ja erikoissairaanhoidon piiriin pääseminen kestää liian kauan. Myös ikääntyneiden pääsy vanhustenhoidon ympärivuorokautiseen hoivaan on tehty liian vaikeaksi. Vanhukset lähetetään huonokuntoisia kotihoitoon viettämään yksinäistä ja turvatonta vanhuutta, mutta hoitohenkilöstön resursseja ei kuitenkaan sinne lisätä, Juvonen muistuttaa.

Valinnanvapaus siirtää ihmiset sähköisten palvelujen äärelle, vanhukset ja sairaat, joilla ei ole edes edellytyksiä pärjätä soten somemaailmassa. Soten säästöjä haetaan sotehenkilöstöstä siten, että palveluja tuotetaan digitaalisesti ja ihmisen sijaan potilaan kohtaa kone, kuten Hetemäen muistiosta kävi ilmi. Siinähän esitettiin, että vanhustenhotihoidosta on mahdollisuus säästää hoitajan kotikäyntejä ns. Digihoitajan kautta, Juvonen muistuttaa.

Arja Juvonen
Kansanedustaja