Sote uudelleen valmisteluun – sotelanka paloi loppuun

Tiedote 25.2.2019

Hallituksen on nyt otettava järki käteen ja ymmärrettävä sotetilanne vastuullisesti ja realistisesti. Paniikkitilassa ollaan tekemässä järjetöntä lainsäädäntöä, joka viime kädessä tulee kaatumaan eduskunnan salissa. Hallituksen pitää olla täysin sekaisin, jos se kuvittelee, että kansanedustajat laittavat nimensä tämän epävarman esityksen taakse, toteaa kansanedustaja Arja Juvonen (ps).

Sosiaali- ja terveysvaliokunta kuuli tänään perustuslakivaliokunnan valmisteleman ja valiokuntaneuvos Matti Marttusen esittelemän sotelausunnon. Lausunto ottaa kantaa muun muassa asiakassuunnitelmaan, rahoitukseen ja notifiointiin. Monet asiat ponsissa edellyttävät sotevaliokunnalta monia muutoksia. Ponsien esittämät huomiot on korjattava.

On sulaa toive-unta, että valiokunta ehtisi tehdä näinä muutamana viikkoina eduskuntakautta huolellista työtä. Nyt on kiire ja kiireessä sattuu vahingot ja virheet. Soten läpiviemisestä puhuva hallitus on vieraantunut eduskunnan todellisuudesta. Viisainta olisi todeta, että sote lähetetään kunnolla valmisteluun siinä havaittujen ongelmien osalta.

Tällä toimenpiteellä ennaltaehkäistään törmäyskurssi perustuslakivaliokunnan kanssa. Heidän lausuntonsa on vahva paperi.

Sotelanka paloi loppuun, sillä lakipaketissa on liian paljon isoja asioita ja epävarmuustekijöitä. Jossakin vaiheessa hallitus unohti, että soteuudistusta tehdään kansalaisille. Sote ei tuo tällä mallilla säästöjä vaan nostaa kustannuksia entisestään. Asiakasmaksulaki mahdollistaa uudenlaista hinnoittelua, muun muassa lääkärikäynneistä voidaan laskuttaa useammin kun nykylain kolme kertaa. Myös vanhustenhoidon tilanne jää täysin avoimeksi sotessa. Siitä ei edes puhuta mitään. Potilas on kohtuuton maksumies tässä hallituksen lystissä, mutta myös unohdettu. Erityisesti unohdettu on vanhus ja vammainen. Todella julmaa leikkiä ihmisten kustannuksella.

Soteuudistuksen laajuutta on supistettava ja otettava keskiöön perusterveydenhuollon parantaminen. Sote on tuotava ihmistä lähelle. Lääkärille pääsy ytimeen, vanhustenhoito keskiöön ja sujuva siirtyminen erikoissairaanhoitoon.

Soten rahoitus on täysin ratkaisematta ja jos ei ole rahaa, ei ole palveluja. Niin yksinkertaista se on.

Arja Juvonen
Kansanedustaja