Reijonen vaatii ministeriltä selvitystä Mannerheimintien leiriytyjien kustannuksista yhteiskunnalle ja mielenosoitusten yhdenvertaisesta kohtelusta

TIEDOTE 21.6.2021

Pääkaupunki Helsingissä järjestettiin mielenosoitus, joka katkaisi liikenteen pitkäksi aikaa Mannerheimintiellä. Sisäministeriö valmistelee poliisin toimintaan liittyvän lainsäädännön ja yhteiskunta rahoittaa poliisin toimintaa. Veronmaksajilla on oikeus tietää mihin veroeuroja käytetään. Yhteiskunnan kustannuksiin osallistuu suomalainen veronmaksaja. Paikalla oli runsaasti poliiseja ja kalustoa.
-Onko todella niin, että yhteiskunnan varoilla ja poliisin suojaamana voi tukkia pääkaupungin pääväylän määräämättömäksi ajaksi, ihmettelee Reijonen.

Onkin syytä kysyä, onko jokaisella kansalaisella täysin yhtenäinen oikeus katkaista julkinen liikenneväylä missä vain osoittaakseen mieltä rajattoman pitkäksi aikaa yhteiskunnan verovarojen maksaessa järjestelyt ja täysin ilman minkäänlaista korvausvastuuta yhteiskunnalle aiheuttamistaan kustannuksista?
-On myös syytä kysyä, aikooko ministeriö muuttaa lainsäädäntöä tältä osin, kysyy Reijonen.

Reijonen esittikin eduskunnalle ministerin vastattavaksi kaksi kirjallista kysymystä. Ensimmäisessä hän kysyy, onko jokaisella kansalaisella täysin yhtenäinen oikeus katkaista julkinen liikenneväylä missä vain ja milloin vain osoittaakseen mieltä rajattoman pitkäksi aikaa yhteiskunnan verovaroin maksaessa järjestelyt ja täysin ilman minkäänlaista korvausvastuuta yhteiskunnalle aiheuttamistaan kustannuksissa.

Toisessa kirjallisessa kysymyksessä kysytään, paljonko kaikkiaan tuli maksamaan Mannerheimintien mielenosoitus yhteiskunnalle, kun mukaan lasketaan poliisin kulut, liikenteen katkaisusta aiheutuneet kulut ja muut mahdolliset kulut.
-Jäämme mielenkiinnolla odottamaan vastausta, toteaa Reijonen.

Minna Reijonen
kansanedustaja (ps)