Puhemies Maria Lohelan puhe 24.9.2016 PerusNaisten juhlassa

Arvoisa Perussuomalaisten Naisten puheenjohtaja Marja-Leena Leppänen, upeat perussuomalaiset naiset

26. helmikuuta 1970 Veikko Vennamo sanoi Suomen Uutisissa:

”Kerran neljässä vuodessa sinä voit tehdä ratkaisevia tekoja. Nyt on tämä aika. Nyt lähdemme kaikki yhdessä murskaamaan vääryyden. Nyt nousee unohdettu kansa. Nyt annamme SMP:n kautta viimeisen varoituksen vanhoille puolueille.”

Vennamon viesti vaaleihin valmistautuville smp:läisille oli voimakas ja hänen valitsemansa sanat vahvoja, koviakin. Maailma on muuttunut, ihmiset ovat muuttuneet, puhumiskulttuuri on muuttunut. Tämän esimerkin mukainen Vennamon tapainen tyyli ja suoruus ei ehkä vetoaisi suomalaisiin tänään.

Mutta jotain herättelevää sanoissa on, kun niitä lukee ja mielessään pohtii. Ne muistuttavat siitä mahdollisuudesta, joka vapaan maan vapailla kansalaisilla on kun he äänestävät. Se on oikeus ja nähdäkseni myös velvollisuus. Ne muistuttavat siitä vastuusta, joka poliittisilla toimijoilla on. Heidän on osattava etsiä ratkaisuja ja tehdä tekoja. On myös osattava kuunnella.

Huomaan joskus pohtivani olenko feministi, olenko naisasianainen. En ole pystynyt vastaamaan itselleni, mutta siitä olen varma, että olen sukupuolten välisen tasa-arvon kannattaja. En selitä asioita sukupuolella arvioidessani eteen tulevia tilanteita joko omalta tai muiden kohdilta, mutta en myöskään epäröi sanoa, että miesten ja naisten välillä on eroja. Myös perussuomalaisissa naisissa ja perussuomalaisissa miehissä on eroja.

Perussuomalaiset Naiset, onnittelen teitä, meitä, 20-vuotisesta taipaleesta. Te olette pitäneet päänne pystyssä ja tyynen rauhallisena ottaneet vastaan ne myrskyt, joita hetket ja vuodet ovat eteenne tuoneet osana yhtä Suomen historian omaleimaisinta poliittista liikettä, Perussuomalaisia. Te olette sinnitelleet ja kannatelleet toisianne ja jakamiamme arvoja silloinkin ja erityisesti silloin, kun niitä on ulkopuolelta kyseenalaistettu.

Te olette osanneet kuunnella. Kuunnella yhteiskunnan ääniä, niitä hennoimpia kuiskauksia, joita vain harvat vaivautuvat kuulemaan. Niiden tulkitseminen laajemmalle kuulijajoukolle on arvokas yhteiskunnallinen teko, jolle on tarvetta jatkossakin.

Perussuomalaisille hallitusvastuussa oleminen on suuri mahdollisuus ja isänmaallinen velvollisuus, myös niinä hetkinä, kun siitä ei tunnu olevan meille itsellemme mitään hyötyä. Politiikassa ei ole kuitenkaan kyse itsekkyydestä, vaan muiden puolesta uhrautumisesta. On osattava luopua jatkuvasta selkääntaputtelusta ja otettava vastaan kovaa arvostelua, kun se tapahtuu yhteiskunnallisen muutoksen vuoksi. Oppositiossa oleminen on helppoa, hallituksessa oleminen on vaikeaa. Hallitus tekee päätöksiä, oppositio ei yhtä ainoaa.

Minun mielestäni Perussuomalaisten naisten asenne on hallitustaipaleenkin aikana ollut puolueen kannalta ratkaiseva. Perussuomalainen nainen kestää.

Minä tuen teitä Perussuomalaisen naiset, tuen ja rohkaisen, käymään askel askeleelta eteenpäin. Autetaan toisiamme. Ei purra omia tai toisia, ei panetella, pilkata tai vähätellä, ei verkossa, ei kasvotusten, ei selän takana. Tosiasiat ratkaisevat ja yhdessä olemme vahvempia jokainen. Minun mielestäni 20 vuoden taipaleen jälkeen Perussuomalaiset naiset ovat jo niin osaavia ja kokeneita, että meidän on kannustettava toisiamme tavoittelemaan erilaisia vaikuttajien paikkoja ja tehtäviä sekä omassa puolueessamme että laajemmaltikin silloin kun niitä eteen tulee.

Kutsun Perussuomalaisia naisia vierailemaan eduskunnassa, jossa ilomielin kerron laajemmin puhemiehen tehtävästä ja eduskunnan työnkulusta. Molemmissa on valtavan paljon enemmän asioita ja velvoitteita hoidettavana kuin äkkiseltään voisi edes arvata. Rohkenen esittää ajankohdaksi kuitenkin vasta ensi vuotta, kun palaamme jälleen vanhaan päärakennukseemme peruskorjauksen valmistuttua. Tuolloin saamme ihailla myös talon upeita, entisöityjä yksityiskohtia ja ylipäätään koko rakennusta, joka on demokratiamme kehto ja siten ainutlaatuinen, vaalittava.

Olen itse käytettävissä vieraaksi ja puhujaksi erilaisiin tilaisuuksiin. Näitä pyyntöjä on toki tullutkin, mutta eduskunnan puhemies, kuka se kulloinkin on, on hämmästyttävän suosittu ja haluttu henkilö ja kalenteri täytyy pitkälle etukäteen. Esimerkiksi ensi vuosi, suuri 100 vuoden itsenäisyytemme juhla, on koko Suomen yhteinen ylpeyden ja aihe. Omastakin kalenteristani on jo varattu tilaisuuksia ensi vuoden loppupuolelta.

Palaan vielä siihen mistä aloitin.

Kerran neljässä vuodessa sinä voit tehdä ratkaisevia tekoja. Nyt on tämä aika.

Erityinen painoarvo noilla sanoilla on lähestyvien kuntavaalien vuoksi. Ratkaisevien tekojen hetki on joka päivä.

Toivotan teille mitä parhainta menestystä kaikessa mihin ryhdytte.

Kirjoitettu 25.9.2016