Perussuomalaisten Turunen: Perussuomalaiset pysyvät sovitussa – pettääkö kepu?

”Keskustan Antti Kaikkonen ja Mikko Kärnä syyttävät perussuomalaisia alkoholilakipaketin jumiuttamisesta. Voivat katsoa peiliin. Sieltä löytyvät syylliset. Perussuomalaisilla ei ole pattitilanteen kanssa mitään tekemistä. Hallituspuolueet tekivät vuosi sitten kompromissin, jossa me luovuimme 8,5 prosentin rajan vaatimuksesta alkoholin myynnille kaupassa ja kokoomus viineistä kaupan hyllylle. Meille pienpanimoyrittäjät, viinakarsinoiden poistamiset ja muiden ennen kaikkea pienyrittäjyyttä haittaavien tekijöiden poistaminen meni etusijalle. Meillä oli oikein hyvä, kaikkien kolmen puolueen hyväksymä valmis esitys”, perussuomalaisten Kaj Turunen painottaa.

Keskusta haluaa nyt kumota kädenpuristuksensa, ei perussuomalaiset. Perussuomalaiset ovat edelleen yhdessä sovitun esityksen kannalla.
”Jos tällainen asia alistetaan omantunnon kysymyksesi, kohta jokainen hallituksen eteen tuleva asia muodostuu sellaiseksi. Päätöksenteosta ei tule mitään. Tässä punnitaan se, voiko keskustan sanaan luottaa, sekä eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kaikkosen toiminta ryhmänsä johdossa. Mikään puolue ei voi hallitusyhteistyössä saada erivapauksia.”

”Jos keskusta päättää pitää päänsä ja poiketa sovitusta ratkaisusta, perussuomalaiset edellyttävät, että tavalla tai toisella pienpanimoalan toimintaedellytyksiä parannetaan. Tämä ei jää tähän”, Turunen painottaa. ”Siihen tämä ei saa johtaa, että keskustan vatuloinnin takia työpaikat ja veroeurot karkaavat jatkossakin Viroon.”

”Kävi nykyisen alkoholilakiesityksen kanssa miten vaan, pienpanimoille on syytä antaa ulosmyyntioikeus.”

Kirjoitettu 31.5.2017