Perussuomalaisten Naisten puheenjohtaja Elomaan vappupuhe – Oikeudenmukaisuutta!

Keiden kuuluu juhlia vappua? Onko se tarkoitettu kaikille suomalaisille? Muistan lapsuudestani vappuhuiskut, ilmapallot, siman, tippaleivät, ylioppilaslakit ja kauniin kelin sattuessa polvisukat. Mielikuvia, että vasemmisto marssii liput liehuen. Vappu on perinteisesti juuri työväen juhla. Vappupuheita pidetään laajalti kaikkien puolueiden toimesta. Työ on ihmiselle tärkeä monella tapaa. Se tuo leivän pöytään ja pitää arjen muutenkin mallillaan. Täällä kotimaakunnassamme uusia työpaikkoja on syntynyt mukavasti. Toivon saman trendin leviävän kaikkialle Suomeen. Työ lisää hyvinvointia ja työllä Suomi on rakennettu. Menemme teknologian saralla vauhdilla eteenpäin, mutta emme saa kuitenkaan unohtaa inhimillisyyttä.

Tänään, kun vietämme toukokuun ensimmäistä päivää, koen, että vappua juhlitaan monimuotoisesti enemmän kevään alkuna. Perheet lähtevät turuille ja toreille, sukuloimaan, tapaamaan kavereita, viettämään vapaa-aikaa. Miltä Suomi näyttää tänään? Melko vahvaa talouskasvua. Etenkin Varsinais-Suomessa. Siis hieman parempaa tiedossa kuin pari vuotta sitten jolloin perussuomalaiset vielä olivat hallituksessa. Silloin näytti synkältä ja kipeitä leikkauksia jouduttiin tekemään. Nyt kun talousnäkymät ovat positiivisemmat oikeudenmukaisempi politiikka pienituloisia kohtaan olisi oikein.

Mutta mitä tapahtuu nyt? Pienituloisilta eläkeläisiltä viedään loputkin ostovoimasta. SDP oli vuonna 1996 tulleen taitetun indeksin takana, joka on aiheuttanut eläkkeiden jälkeen jäämisen yleisestä hintojen kehityksestä. Vanhusten hoitoa laiminlyödään säästöillä ja henkilökuntaa hiillostetaan. Vastuuta siirretään kunnille, jotka saavat vain hieman laastarirahoitusta. Laitoshoidon alasajon seurauksena myös omaishoidon tarve kasvaa räjähdysmäisesti. Luotetaan siihen, että läheisiä hoidetaan edelleen rakkaudesta ja välittämisestä heitä kohtaan. Tässä kohtaa pitäisi myös huomioida yhteiskunnan suuri taloudellinen säästö ja tukea rahallisesti omaishoitajia nykyistä enemmän.

Keksitään työttömille aktiivimalli, jossa on valuvikoja jo heti alkuunsa. Työttömien kyykyttäminen ei johda mihinkään hyvään. Ulosotossa oleville ylivelkaantuneille maksuhäiriömerkinnän omaaville henkilöille ei edes yritetä luoda oikeasti mahdollisuuksia nousta jaloilleen, mikä hyödyttäisi koko yhteiskuntaa. Koulukiusaamiseen pitäisi puuttua järeämmin. Toisten ihmisten huomioonottamista tulisi nostaa vahvemmin jalustalle. Maahanmuuttoon liittyviin ongelmiin ei suhtauduta tarpeeksi vakavasti. Näiden ongelmien esiin nostaminen aiheuttaa helposti rasistin leiman. Lapsiperheiden tukea pitäisi lisätä. Soten valinnanvapaus tarjoaa verovaroja yksityisten voittoa tahkoavien suuryritysten kukkaroon. Tätä asiaa ei saisi nuijia liian kiireesti läpi. Hyvässä kunnossa olevien valtionyhtiöiden myyminen ei ole kannattavaa. Karmeina esimerkkeinä tästä toimivat surullisen kuuluisat Caruna ja Kemira. Pienten yritysten toimintaedellytykset ovat heikot, kun hallituksen politiikka suosii suuryrityksiä. Myös valmisteluvaiheessa oleva eläinsuojelulaki on jäämässä torsoksi eikä se edistä riittävästi eläinten oikeuksia. Turun seudulla jaetaan vuosittain yli miljoona kiloa ruokaa ruokakassijonoissa. Mitä se kertoo hyvinvointivaltion tilasta?

Nostan esille vielä sotiemme veteraanit. Seisomme Wäinö Aaltosen upeiden teosten edessä. Raivaaja, tulevaisuus, henkinen työ. Sata vuotta sitten maamme sisäinen tilanne kärjistyi. Punaiset ja valkoiset, veli veljeä vastaan. Tehtiin rankkoja tekoja molemmin puolin, joista on arvet yhä jäljellä. Talvisota, Jatkosota, Lapin sota. Silloin maamme oli yhtenäinen ja säilytimme itsenäisyytemme. Se oli valtava uhraus miehiltä naisilta ja perheiltä. Suomea rakennettiin uutterasti kohti parempaa tulevaisuutta ja sotakorvauksetkin maksettiin viimeistä penniä myöten. Sotiemme veteraaneja on enää noin 17 000. Ensi vuonna joidenkin arvioiden mukaan noin 11 000. Asia koskettaa meitä kaikkia. Siellä oli pappa tai isopappa tai joku muu sukulainen. Minulla oli oma isäni sodassa, joka haavoittui kolmesti. Veteraanien asia on ollut perussuomalaisille aina kovin tärkeä. Eikö olisi jo viimeinen hetki laittaa elossa olevien asiat kuntoon? Isäni sisaren 93-vuotiaan Ainin kansakoulun historiankirjassa luki näin viisaasti:

Ihmisen ainoa aatelismerkki on sielun jalous. Kansojen korkein toive on vapaus. Ihmiskunnan suurin hyve on valtakuntain välinen rauha.

Perusnaisten tervehdys

Leipäjonoissa on entistä enemmän iäkkäitä eläkkeellä olevia naisia. Hoiva-alalla, päiväkodeissa, siivousalalla ja kaupan alalla sekä pienyrittäjinä työskentelee paljon pienituloisia naisia. Ammattijärjestöt hoi. Oikeudenmukaisuutta.

Kansanedustaja, Perussuomalaisten NAisten puheejohtaja

Ritva “Kike” Elomaa