Perussuomalaisten kansanedustaja Elomaa: Maksuhäiriömerkintä ei saa viedä kaikkea toivoa

Tiedote 10.10.2019

Perussuomalaisten kansanedustaja Ritva ”Kike” Elomaa on jättänyt kirjallisen kysymyksen, jossa hän tiedustelee hallituksen näkemystä maksuhäiriömerkintöjen poistamisesta rekisteristä nykyistä aiemmin sellaisissa tapauksissa, joissa saatavat on kokonaisuudessaan maksettu velkojille.

-Maksuhäiriömerkinnät säilyvät rekisterissä yleensä kaksi tai kolme vuotta ja velan maksaminen merkinnän talletusaikana lyhentää aikaa kahteen vuoteen, Elomaa kertoo.

-Kaksi vuottakin on todella pitkä aika, kun ajatellaan maksuhäiriömerkinnän vaikutuksia yksityishenkilön arkeen. Esimerkiksi pankkilainan ja luottokorttien saaminen on vaikeaa, kotivakuutuksia ei välttämättä myönnetä sekä puhelinliittymän hankintakin hankaloituu. Eikö olisi kohtuullista helpottaa maksuhäiriömerkintään johtaneen saatavan maksaneiden ihmisten tilannetta poistamalla merkintä siinä vaiheessa, kun velka on maksettu tai viimeistään vaikka vuoden kuluttua maksuajankohdasta, Elomaa kysyy.

Maksuhäiriömerkintä vaikuttaa tällä hetkellä peräti noin 400 000 suomalaisen elämään eli asia koskettaa suurta ihmisjoukkoa. Elomaan mielestä ei merkinnän pitkäaikainen säilyminen rekisterissä ole perusteltua ja nykyistä käytäntöä tulisi arvioida kokonaisuudessaan uudemman kerran. Maksuhäiriömerkinnän sopivaa säilymisaikaa rekisterissä velkojen maksamisen jälkeen on hankala määritellä, koska maksumerkinnän saaneiden henkilöiden tilanne on aina tapauskohtainen.

-Jos palkankorotuksen tai uuden työpaikan myötä yksityishenkilön maksukyky nousee tuntuvasti, niin onko oikein, että esimerkiksi asuntolainaneuvotteluissa tulee punaista valoa, vaikka henkilön maksukyky olisi muuten aivan riittävä, Elomaa ihmettelee.

Maksuhäiriömerkintä viestii rahoituslaitoksille ja muille toimijoille henkilön maksukyvystä. Edellä esitetty esimerkkitilanne tuo esille yhden nykykäytäntöön liittyvän epäkohdan.

-Maksuhäiriömerkinnät säilyvät tällä hetkellä ihan liian kauan rekisterissä mikä aiheuttaa monille kohtuutonta haittaa etenkin sellaisissa tapauksissa, kun saatavat on jo maksettu velkojille. Ei ole oikein, että ihmisiä kyykytetään tarpeettomasti. Maksuhäiriömerkintä ei saa viedä kaikkea toivoa, päättää Elomaa.

Ritva ”Kike” Elomaa

Kirjoitettu 10.10.2019