Perussuomalaista tangon taikaa

Vuosikausia on perusuomalaisia naisia löytynyt valtakunnan politiikan eturivin paikoilta. Tämänvuotisilla Seinäjoen Tangomarkkinoilla saatiin kuulla, että perussuomalaisista naisista on myös laulajiksi.

Valkeakoskelainen Sari Hellsten, 38 on toisen kauden perussuomalainen (sit) kuntavaikuttaja. Viime kaudella hän vaikutti sivistystoimen lautakunnan jäsenenä ja tämä kausi on alkanut puolestaan teknisessä lautakunnassa. Hellsten oli myös ehdokkaana viime kevään kuntavaaleissa, mutta äänimäärä ei riittänyt valtuustoon asti.

-En edes tosissani pyrkinyt valtuustoon vaan halusin olla mukana keräämässä ääniä voidakseni jatkaa lautakuntatyöskentelyä, Hellsten summaa.

-Itseäni kiinnostavat kotikuntani asiat ja haluan olla vaikuttamassa mukana lautakunnan jäsenenä, tangofinalisti toteaa.

Vaikka tangofinaalin kirkkain kruunu jäi tälläkin kertaa saamatta, ei jaetun kolmannen sijan takia päätä pensaaseen ole syytä laittaa.

-Jokainen finalisti on voittaja, kun selviytyi satojen hakijoiden joukosta näin pitkälle. Jo se on hieno tunnustus, sanoo Hellsten.

-Enemmän harmittaa Mian (Leivo) puolesta, joka hävisi Superfinaalin. Hän on myös Pirkanmaalta ja ollaan tunnettu 17 vuoden takaa artistikoulun ajoista asti, Hellsten huokaa.

Pettymys ei näkynyt Sari Hellstenin kasvoilta tuoreeltaan tangofinaalin jälkeen.

Uudesta, tangokuningattereksi kruunatusta 18-vuotiaasta Aino Niemestä Hellstenillä oli pelkästään hyvää sanottavaa.

-Aino on erittäin kypsä ikäisekseen. Nuori, raikas ja tummaääninen. Oli aivan ihastuttava luonne. Ihana tyttönen ja oli hienoa saada tutustua häneen, Sari toteaa, joka itse oli vedonlyöjien suosikki finaalin voittajaksi.

-En lyönyt omasta puolestani vetoa, vaikka tottakai itseäni äänestäisin, Hellsten naurahtaa.

-Oon huono arvaamaan ja tuomareista ei koskaan voi etukäteen tietää, purskahtaa Sari hersyvään nauruun.

Sari esitti finaalin avauskierroksella Liljankukan, millä varmistui paikka neljän parhaan joukossa. Toisella kierroksella tulkinta Yön kuningatar-tangosta ei kuitenkaan riittänyt Superfinaaliin asti.

Sari Hellsten oli mukana Seinäjoen Tangomarkkinoilla nyt kolmatta kertaa.

Musiikin saralla Tangomarkkinoiden ohella Sari on saanut näkyvyyttä mm. tuoreella singlellään “Mistä sut on tehty”, joka valittiin paikallisradioiden kuudenneksi soitetuimmaksi kappaleeksi. Teatterikokemusta löytyy puolestaan teatterilavalta asti pääroolistaan Piukoissa paikoissa viiden vuoden takaa. Sari on näytellyt myös TV-sarjassa Uusi päivä.

Sarilla on selvät sävelet jatkon suhteen.

-Kahta kauheammin keikkaillaan. Toivotaan, että saadaan taas uusia tangopaikkoja. Varmasti saatiin taas uusia faneja ja yhteistyökumppaneita.

-Varsinainen työni jatkuu Saarioisilla, missä välillä teen mausteseoksia, pakkaan tuotteita ja lähetän niitä kauppoihin.

-Kotona ei lapset ole kyllästyneet vielä pizzoihin, naurahtaa rempseä tangofinalisti.

Sarilla riitti aikaa faneilleen ja laulajattaren nimmarikortit vaihtoivat omistajaa tiuhaan.

teksti & kuvat: Mika Valkama

kooste: Outi Virtanen