Narinkkatorilla kohdataan vanhustenhoidon teeman ympärillä – pilvilinnoissa uskotaan, että koti on huonokuntoiselle vanhukselle paras paikka

Tiedote 4.9. 2018

Narinkkatorilla järjestetään tänään klo 17.00 tapahtuma, jossa puhutaan vanhusten tilanteesta. Tilaisuudessa on myös osallisena Vanhusasiamies Suomeen- kansalaisaloitteen vireillepanijoita. Perussuomalaisista tilaisuuteen osallistuu kansanedustaja Arja Juvonen.

Aloitin kansanedustajana vuonna 2011 ja tein silloin heti kirjallisen kysymyksen ja talousarvioaloitteen vanhusasiamiehen toimenkuvan perustamisesta. Myös kaupunginvaltuustossa Espoossa nostin aihetta esiin, jotta saisimme kaupunkiin tuon toimenkuvan. Hoitotyöstä tulleena vanhustenhoitajana koin, että asioissa oli paljon korjattavaa ja vanhuksen tiedonsaanti ja osallistuminen asioidensa ajamiseen ei ollut helppoa. Myös omaiset tarvitsivat tietoa kysymyksiinsä, Juvonen kertoo.

Samana vuotena kun aloitin kansanedustajana sain myös valmiiksi geronomi(AMK) jatko-opinnot. Opinnäytetyöhöni sain arvostamani emeritusprofessori Sirkka-Liisa Kivelän haastattelun. Pyysin häntä vierailulle eduskuntaan ja sain ilon kohdata hänet ensimmäistä kertaa nenäkkäin. Kohtaaminen oli lämmin ja haastattelu antoisa. Oli hienoa huomata, että Kivelän esiinnostamat huolenaiheet olivat juuri niitä samoja, joita myös itse olin huomannut vanhusten parissa työskennellessäni: vanhusten kemiallinen rajoittaminen eli liikalääkitseminen, vanhusasiavaltuutetun toimenkuva ja vanhustenhuollon valvonnan lisäämisen tarve.

Emeritus Sirkka-Liisa Kivelä on tänään mukana Narinkkatorin tilaisuudessa ja ehkäpä pääsen vaihtamaan pari sanaa hänen kanssaan. Ikävää on, että huolimatta lukuisista toimenpiteistä vanhusten palveluissa ja hoidossa ei ole vielä kaikki kunnossa. Päättäjien onkin tehtävä yhdessä ja määrätietoisesti toimia ja oltava yhtenäisessä rintamassa, jotta asioita saadaan kuntoon. Olen vienyt myös henkilökohtaisesti viestiä valtiovarainministeri Petteri Orpolle vanhusasiavaltuutetun toimenkuvan perustamisesta eli kyllä hallitus tietää. Jokohan tämän kansalaisaloitteen pohjalta asia alkaa tärppäämään, Juvonen toivoo.

Aion itse nostaa tänään puheenvuorossani Narinkkatorilla esiin vanhustenhoidon laitospaikkojen alasajon. Se on ollut systemaattista ja jatkunut hallituskausien ja vuosien ajan. Pilvilinna ajatuksissa ja unelmissa päättäjät ovat ryhtyneet uskomaan, että koti on ihmiselle paras paikka asua ikääntyneenä ja huonokuntoisena. Koti on hyvä silloin, kun ihminen pärjää kodissaan. Mutta kun tulee riittävän vanhaksi ja raihnaiseksi niin ehkäpä se koti ei enää tuokkaan sellaista turvaa kuin pitäisi. Ikääntynyt tarvitsee turvaa ympärilleen, Juvonen sanoo.
Kansanedustaja Arja Juvonen pitää puheen Narinkkatorilla tänään noin klo 18.00.

Arja Juvonen
Kansanedustaja
Geronomi (AMK), Vanhustyön erikoisammattitutkinto (VEAT)
Sosiaali- ja terveysvaliokunta