Kansanedustaja Elomaan terveiset hallitusneuvotteluihin: Älkää myykö maatamme!

Tiedote 22.5.2019

Julkaisuvapaa

Perussuomalaisten kansanedustaja Ritva ”Kike” Elomaa on syvästi huolissaan tulevan vaalikauden talouslinjasta. Hallitusneuvotteluja vetävä Antti Rinne (SDP) on lausunnoissaan antanut ymmärtää, että rahaa riittäisi hyvin pitkän vaalilupauslistan lunastamiseksi. Elomaa on asiasta eri mieltä.

-Valtion menojen kasvattaminen yli tulojen ei ole tietenkään pitkässä juoksussa järkevää politiikka. Kyllähän tavallisen suomalaisenkin pitää miettiä huolella rahankäyttöään eikä kaikkeen lystiin ole varaa, hän toteaa.

Valtion pörssiomistuksen arvo on valtioneuvoston kanslian verkkosivujen mukaan tällä hetkellä hieman alle 28 miljardia euroa, josta Solidiumin osuus on 7.4 miljardia. Valtion suorien osakeomistusten arvo on noussut kymmenessä vuodessa yli 10 miljardia euroa. Myös valtion vuosittaiset osinkotulot ovat olleet merkittäviä ja tänäkin keväänä osinkopotti kipusi yli miljardin euron. Elomaan mielestä valtion on toimittava kuten järkevä osakesijoittaja ja pyrittävä kasvattamaan omistusten arvoa pitkällä aikavälillä samalla yhteiskunnallisia päämääriä edistäen.

-Jos hyvin tuottavaa omaisuutta myydään, on saadulle myyntitulolle löydettävä vähintään yhtä hyvä investointikohde eikä tämä tavoite tule toteutumaan läheskään kaikkien vaalilupausten kohdalla, Elomaa arvioi.

-Todennäköinen tuleva pääministeri Rinne kumppaneineen on ajautumassa tilanteeseen, jossa valtion tuottoisaa omaisuutta tullaan laittamaan lihoiksi ennennäkemättömään tahtiin, päivittelee Elomaa.

Valtion omistajaohjauksella tulee olla taloudellisten tavoitteiden lisäksi myös muita yhteiskunnan toimivuutta ja ihmisten elämänlaatua edistäviä päämääriä. Suomen sähköverkkoyhtiöiden kauppaaminen kansainvälisille suursijoittajille on varoittava esimerkki lyhytnäköisestä omistajaohjauksesta ja siitä miten päätökset näkyvät karulla tavalla ihmisten arjessa.

-On käsittämätöntä, että suurella joukolla meitä suomalaisia sähkönsiirtomaksut ovat reilusti yli puolet sähkölaskun loppusummasta. Tässä nähdään mitä valtion omaisuuden harkitsemattomasta kauppaamisesta sijoittajille voi seurata, Elomaa harmittelee.

Elomaan terveiset Säätytalon hallitusneuvotteluihin ovat selkeät: -Toivon, että tehdyistä virheistä on otettu opiksi. Älkää myykö maatamme!

Ritva ”Kike” Elomaa

Kirjoitettu 22.5.2019