Kaksi kirjallista kysymystä tänään jätetty liittyen suosituksiin ja ohjeistuksiin koronakaranteenista ja kasvomaskeista – kansa tarvitsee vastauksia ei vain epämääräisyyttä

Tiedote 3.8. 2020

Kansanedustaja Arja Juvonen on jättänyt tänään hallitukselle vastattavaksi kaksi kirjallista kysymystä liittyen ulkomailta Suomeen palaavien matkustajien koronaohjeistukseen ja koronakaranteeniin, sekä kasvomaski suositusten ajankohtaisuuteen Suomessa.

Ulkomailla matkanneilla on erilaisia käsityksiä siitä, onko edelleen aiheellista noudattaa 14 vuorokauden omaehtoista karanteenia matkan jälkeen, onko se jopa pakko vai voiko lomalta palata normaalisti esimerkiksi töihin? Onko ohjeistuksissa ja määräyksissä alueellisia eroja ja tuodaanko ne palaaville matkaajille selvästi esille matkan aikana tai esimerkiksi lentokentällä? Ihmisille tulee saattaa yleisesti tietoon tämän hetkiset viralliset ohjeet ja määräykset koskien karanteenia, Juvonen sanoo.

Ulkomailla lomailusta aiheutuneesta karanteenista ja siitä aiheutuvien kustannusten jakautumisesta on myös epäselvyyttä. Onko omaehtoinen karanteeni, jonka tarkoitus on ennaltaehkäistä altistamasta ihmisiä mahdolliselle virukselle, työntekijän omaa palkatonta lomaa, kelakorvattavaa- vai työnantajan korvattavaksi lankeavaa sairaslomaa? Onko asiassa huomioitu poissaoloista työnantajille aiheutuvia ongelmia, esimerkiksi hankkia sijaistavaa työvoimaa ja siitä aiheutuvia kustannuksia? Tarvitaan selkeät linjaukset, sillä kyselyjä tulee niin matkoilta palaavilta kuin myös työnantajilta ja yrittäjiltä, Juvonen toteaa.

Kasvomaskeihin liittyvät suositukset Ja maskien hankintaohjeet on syytä myös saada pian selville.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) terveysturvallisuusjohtaja Mika Salminen kertoi sunnuntaina 2.8. 2020 Ylelle, että myös Suomessa tullaan antamaan suositus kasvomaskien käyttöön koronavirusepidemian toista aaltoa silmällä pitäen. Myös pääjohtaja Markku Hautakangas on vahvistanut, että suositukset on tarkoitus antaa kuluvan viikon aikana. Kasvomaskin käyttöä tullaan suosittamaan erityisesti julkisessa liikenteessä, mutta mahdollisesti myös julkisilla paikoilla, joissa on vaikeutta säilyttää turvaetäisyyksiä.

Suositukset kasvomaskien käytöstä ovat olleet koko kevään, milloin mistäkin syystä, pahasti ristiriidassa keskenään. Suojainten oikeaoppista käyttöä onkin korostettu siitä saadun hyödyn varmistamiseksi. Ihmisten on ollut hyvin vaikea hahmottaa, onko maskin käyttö turvallisuustekijä vai suoranainen riski. Kautta aikain vallinneet hyvän hygienian ohjeet ja jopa maalaisjärjellä käsitettävät luonnonlait oltiin valmiita sekoittamaan epämääräisillä alati vaihtuvilla lausunnoilla. Tästä syystä on tarkoituksenmukaista oikaista syntyneitä väärinkäsityksiä ja ohjeistaa hämmentyneitä kansalaisia riittävän selkeästi uusista suosituksista, Juvonen muistuttaa.

Suojaimista on myös ollut huutava pula läpi pandemian. Saatavuusongelmat ovat olleet laajalti tiedostettu ongelma, eivätkä ne ole koskeneet ainoastaan Suomea. Mikä on tilanne kasvomaskien saatavuuden osalta ja onko myös Huoltovarmuuskeskuksen varmuusvarastojen tilanne saatu korjattua? Ihmisiä huolettaa maskisuosituksessa myös se, että näiden hankinnan pelätään jäävän kansalaisten omaksi huoleksi. Tällöin vaarana on, että yhtä ja samaa suojainta käytetään päivästä toiseen. Hengityssuojainten määrä ja saatavuus ovat avainasemassa siinä, että maskeja riittää järkevään hintaan myös kuluttajien saataville, Juvonen muistuttaa.

Kansa tarvitsee vastauksia pian, ei vain epämääräisyyttä, jota hallituksen nykytila tarjoaa, Juvonen summaa.
Arja Juvonen

Kirjoitettu 4.8.2020