Juvonen: Ministeriö tarttui Juvosen kirjalliseen kysymykseen – Antakaa selvitys maskeista nopeammin, aikaa kuukausi tolkun selvitykseen ei ole

Tiedote 6.5. 2020

Hallitus on kertonut tekevänsä selvityksen suojamaskien käyttöön liittyen. Selvityksen on sanottu valmistuvan kesäkuun loppuun mennessä.

Kansanedustaja Arja Juvonen kysyi kirjalliselta kysymyksellä jo 1.4.2020 hallitukselta viimeisintä saatua tietoa liittyen suojamaskien käyttöön ja suosituksiin sekä maskien käytöstä saatuun hyötyyn koronavirusepidemian ennaltaehkäisyssä. Kysymyksessä kysyttiin myös, että kenelle kaikille suojamaskeja suositellaan ja miten hallitus suhtautuu tutkijoiden viestiin siitä, että myös kansalaisten olisi hyvä käyttää suojamaskeja. Hän kysyi myös, miten kansalaisten on mahdollisuus saada itselleen suojamaskeja.

Suojamaskien ja hengityssuojien käytöstä koronavirusepidemian aikana on oltu montaa eri mieltä. Tämä on hämmentävää, sillä kautta aikojen kasvomaskilla on ollut suuri merkitys terveydenhuollossa infektioita torjuttaessa. Maskilla on suojattu hoitajaa, mutta myös potilasta, Juvonen toteaa.

Aasialaiset koronaviruksen johtavat tutkijat ovat suositelleet, että eurooppalaiset ja amerikkalaiset alkaisivat käyttää maskia koronaviruksen torjumisessa ja että suurin virhe on ollut, ettei maskeja ole käytetty. Tutkijoiden mukaan on maalaisjärkeä käyttää maskia koronaviruksen kaltaisissa pandemioissa, koska tauti leviää pisaratartuntana. THL ja STM on koronavirusepidemian aikana korostanut, että kasvomaski ei suojaa koronavirukselta vaan niistä saattaa jopa olla päinvastaisia seurauksia. Myöhemmin kuitenkin THL:jn johtaja Markku Tervahauta suositteli maskin käyttöä.

Ministeri Kiuru vastasi 28.4. 2020 kysymykseeni, että tiedon määrä koronainfektioista ja sen ehkäisystä esimerkiksi suojamaskien avulla lisääntyy koko ajan. Asiantuntijalaitokset kuten Terveyden ja hyvinvoinnin laitos ja Työterveyslaitos tutkivat tarkkaan muutoksia epidemian etenemisessä, ja uuden tiedon muodostumista muun muassa suojamaskien käytöstä. Ohjeet on päivitettävä tarvittaessa.

– Sosiaali- ja terveysministeriö tarttui toimeen ymmärtäen tärkeän kirjallisen kysymykseni villakoiran ytimen, hyvä niin. Ministeriön ohjeet ja suositukset ovat olleet sekavia ja sokerina pohjalla on myös THL:n johtaja Tervahaudan kannanotto maskien käytön suosittelemisesta.

En voi riemuita, että parempi myöhään kuin milloinkaan. Nyt olikin jo korkea aika saada vastauksia. Sen sijaan aikaa odotella kuukausi tolkulla selvitystä, ei ole. Tutkimusdataa varmasti löytyy riittävästi. Ministeriön tulee antaa tieto nopeasti.

Ministeriön tulisi myös aikaa säästääkseen todeta ihmisille yksinkertaisesti, että käyttäkää maskeja, jos teistä sille tuntuu. Maskien käyttö ei ole kiellettyä, vaan ne ovat myös maailmalla enemmän sääntö kuin poikkeus. Myös kotimainen maskituotanto on saatava käyntiin nopeasti, Juvonen sanoo.

Arja Juvonen
kansanedustaja