Juvonen: Kupletin juoni paljastuu, lääkärille pääsy ei nopeudu, hoitotakuu on vain hienoja kiertoilmaisuja

Tiedote 22.10. 2019
Hallitus lupasi tuoda lakiesityksen, joka turvaa kansalaisen hoitoon pääsyn perusterveydenhuollossa viikossa eli seitsemässä päivässä. Hoivatakuu myytiin kansalaisille ajatuksella, että potilas pääsee lääkärille, jolloin hänen vaivansa tai sairautensa saa heti avun ja diagnoosin. Puhe 1000 lääkärin palkkaamisesta on ollut hallituksen keskeinen sanoma, joka on toistunut lukuisia kertoja eri keskusteluissa.

Kun asiaa hieman penkoo, paljastuukin julma totuus hoivatakuun taustalta: viikon hoivatakuu ei tarkoitakaan lääkärille pääsyä. Hoivatakuu lääkärille on muuttunut pääsystä moniammatillisen tiimin palveluihin, joihin potilas ohjataan. Selkokielellä sanottuna mikään ei siis muutu. Tämä on käynyt ilmi sosiaali- ja terveysministeriön sivuilta (Helsingin Sanomat 15.10. 2019), mutta myös ministeri Krista Kiurun vastauksista eduskunnassa. Kupletin juoni paljastuukin hienojen kiertoilmaisujen takaa: lääkärille pääsy ei nopeudu vaan potilaan hoitopolku kulkeekin muiden terveydenhuollon ammattihenkilöiden kautta.

Suomalainen kokee, että ei pääse lääkärille ja se on myös akuutein perusterveydenhuollon ongelma. On valitettavaa, että hallituksen hoivatakuulupaus ei tätä asiaa tule korjaamaan.

Hallitus pettää jälleen kerran yhden lupauksensa, tällä kertaa nopean lääkärille hoitoon pääsyn. Jo tällä hetkellä terveyskeskukseen hakeutuva asiakas ohjataan sairaanhoitajan arvioon tai hoidettavaksi, vaikka hän haluaisi lääkärille.

Koen suurta huolta siitä, että kuka todellisuudessa tekee potilaan hoidon arvion tulevaisuuden sotekeskuksessa ja tekee päätöksen, että kenen vastaanotolle potilas menee, jos ei kerran lääkärille. Hallitus ei ole vastannut tähän ydinkysymykseen vielä kertaakaan, Juvonen kritisoi.

Arja Juvonen
Kansanedustaja (ps)