Juvonen: Haamuhoitajakikkailut kuriin – perussuomalaiset vaativat hoitajamitoituksen saattamista lakiin, kunnes se toteutuu

Tiedote 13.11. 2018

Hoitajamitoituksen saattaminen lakiin ei ole perussuomalaisille kuollut kirjaus. Vaadimme ja esitämme, kunnes se toteutuu. Esitimme tänään vaihtoehtobudjetissaan hoitajamitoituksen kirjaamista lakiin suositusten sijaan sekä kotihoidon hoitohenkilöstön mitoituksen eli määrän selvittämistä ja selkeyttämistä. Meidän kantamme ei ole tässä asiassa muuttunut, eikä muutu. Perussuomalaiset haluavat ”haamuhoitajakikkailut” kuriin, Juvonen (ps) sanoo.

Kun saimme tänään lukea uutisista ns haamuhoitajista (Iltalehti 13.11.18 Kuolleita hoitajia, entisiä työntekijöitä..), joita on kirjattu vanhustenhoidon hoivapaikkojen työvuorolistoihin, mutta jotka todellisuudessa eivät ole ollenkaan työvoimana, herää kysymys, että millaisella mitoituksella siellä oikein hoitotyötä tehdään. Vanhuslain ja laatusuositusten toteutumisen seuranta on ollut puutteellista, mikäli näitä epäkohtia ei ole onnistuttu näkemään saati korjaamaan. Avien (aluehallintovirasto) ja oikeusasiamiehen on lähdettävä nyt välittömästi tutkimaan tätä tilannetta Suomessa ja tehtävä perusteellinen selvitys siitä, että miten laatusuosituksia oikein noudatetaan vai noudatetaanko mitenkään. Voidaanko työvuorossa kikkailla näin järkyttävällä tavalla, tämä on selvitettävä, Juvonen vaatii.

Onhan tämä nyt ihan naurettavuuden huippu ajatella tai uskotella, saati ihan oikeasti kuvitella, että jonkunlaiset ”ei velvoittavat” suositukset saisivat toimijat kuin ihmeen voimalla velvoittamaan ja kohdentamaan ylimääräistä resurssia ja voimavaroja vanhustenhoitoon. Missä unelmissa ja haaveissa tässä yhteiskunnassa eletään, Juvonen kysyy.

Perussuomalaiset pitävät linjansa ja pintansa siinä, että vanhustenhoidosta ei tingitä eikä hoitotyö ole läpihuutojuttu vaan vaativaa ja arvostettavaa työtä, jossa kohteena on ihminen ja Suomea rakentanut vanhus. Perussuomalaiset eivät jätä vanhuksiaan vaan vaativat vanhustenhoitoon niin kotona, laitoksessa kuin myös omaishoidossa resursseja. Omaishoidontukea esitämme verovapaaksi. Hoitajamitoituksen ympärillä on ollut kovin hiljaista eduskunnassa, vain perussuomalaiset ovat pitäneet siitä ääntä kaikki nämä vuodet. Olemme vanhusten puolustajia, jotka kantavat huolta myös heidän hoitajistaan, Juvonen muistuttaa.

Perussuomalaiset onnistuivat jo kertaalleen torppaamaan hoitajamitoitukseen kertaalleen tällä eduskuntakaudella aiotut heikennykset. Ei käy, ilmoitin ja laadin samalla myös SWOT riskianalyysin, jonka lähetin luettavaksi eri ministeriöihin. Se oli jykevää ja todellista tekstiä, eikä heikennyksiä ei silloin saatettu loppuun. Olen taustaltani hoitaja ja tiedän hoitoalan tilanteen ja koko ajan hoitotyön keikkoja ja satunnaisia työvuoroja tehdessäni kohtaan hoitotyön arjen edelleen. Se on ihmeellinen ala, sillä mikään ei tunnu siellä muuttuvan vaan säästöillä painetaan, vaikka hoidettavien määrä lisääntyy. Mutta me kaikki vanhenemme ja olemme siellä ennemmin tai myöhemmin, hoidettavina. Näitä asioita kannattaisi miettiä vähän aikaisemmin, Juvonen muistuttaa.

Arja Juvonen
Kansanedustaja