Juvonen: Huoli koronavirusepidemiasta ei ole politikointia tai pelolla lietsontaa – huoli tulisi löytyä myös ministeri Kiurulta, ei vain presidentti Niinistöltä tai hoitajataustaiselta kansanedustajalta

Tiedote 5.2. 2020

Kansanedustaja Arja Juvonen(ps) kiittää tasavallan presidentti Sauli Niinistön siitä, että presidentti otti valtiopäivien avajaispuheenvuorossaan esille myös huolen koronavirusepidemiasta. Niinistö korosti pandemioissa eli erilaisissa maailmanlaajuisissa epidemioissa terveysturvallisuuden tärkeyttä, globaalia yhteistoimintaa ja omaa varautumista erilaisiin pandemioissa.

Presidentti on ajan hermolla myös terveyspoliittisessa kysymyksissä. Upeaa, kiitos presidentille kannanotosta. Tein heti koronaepidemian alkaessa aiheesta kirjallisen kysymyksen hallitukselle (24.1.20), sillä koin, että asiasta on saatava tietoa ja yhteiskunnan on ryhdyttävä valmistautumaan tosissaan myös tulevaisuutta ajatellen erilaisiin yllättäviin tilanteisiin, juurikin pandemioihin. Hoitajana ei infektioiden kanssa voi jäädä miettimään, vaan on toimittava. Kirjallinen kysymys lähti siis bumerangina selkärangasta, Juvonen kertoo.

Valitettavasti kirjallinen kysymykseni aiheesta herätti kuitenkin sosiaali- ja terveysministeriössä ja ministeri Krista Kiurussa täysin päinvastaisen reaktion kuin olisin voinut ikinä kuvitella. Ministeri ei ymmärtänyt sitä vaan hämmästeli kysymystäni sanoen julkisuuteen, että koronavirusepidemia ei ole poliittinen kysymys. Hän antoi myös ymmärtää, että kysymyksen takana on vain tarve herättää paniikkia kansalaisissa (Iltalehti 31.1. 2020). Onkohan ministeri edelleen presidentti Sauli Niinistön puheenvuoron jälkeen samaa mieltä asiasta, Juvonen pohtii.

Tässä me näemme, että miten eri tavalla asioihin voidaan suhtautua. Ministeri ei saa pestä käsiään näistä asioista vaan hänen on oltava ajan hermolla ja vastattava myös kansalaisille asiallisesti. Olin juuri tuolloin Lapissa työmatkalla kiertämässä kansalaisten parissa, kun tieto ensimmäisestä Suomessa todetusta koronavirustartunnasta tuli. Kun ministeri vähättelee kansanedustajan tekemää kysymystä ja leimaa sen vain politikoinniksi, hän vähättelee samalla myös Suomen kansaa, Juvonen muistuttaa.

Koronavirusepidemialla on maailmanlaajuisia vaikutuksia. Sairastumisia ja kuolemantapauksia on paljon ja kustannukset tehohoidosta ja eristyspotilaista kasvavat. Samalla vaikutukset näkyvät myös jo maailmantaloudessa. Rajoja suljetaan, ihmisiä evakuoidaan, osakekurssit laskevat, yritykset määräävät työntekijöitä matkustuskieltoon ja bisnes pysähtyy. Kiina on myös ilmoittanut tarvitsevansa infektion torjuntaan pikaisesti muun muassa suojamaskeja, -pukuja ja -laseja estämään koronaviruksen leviämistä. (Iltasanomat 4.2.20 Kiina julkaisi tuoreet lukemat), eli se tarvitsee jo apua muilta mailta. Joskin suojamaskit loppuvat myös muualta.

Koronavirusepidemia on siis jo poliittinen kysymys ja siihen on suhtauduttava vakavasti. Se ei tarkoita hysteriaa tai pelolla lietsontaa. Se on realismia, jota täytyy löytyä myös ministeriltä ja ministeriöstä, ei vain tasavallan presidentiltä ja hoitajataustaiselta kansanedustajalta, Juvonen sanoo.

Arja Juvonen (ps)
Kansanedustaja