Huhtasaari: Suomesta ei pidä tehdä ulkoilmamuseota

Terveiset Bysselistä!

EU-maat päättivät joulukuun Brysselin huippukokouksessa nostaa unionin 2030 päästövähennystavoitteen 40 prosentista 55 prosenttiin vuoden 1990 päästötasoon nähden. Suomessa EK ja Teknologiateollisuus viestittivät välittömästi huippukokouksen jälkeen EU:n korkeamman päästövähennystavoitteen olevan kiistaton kilpailuetu Suomelle. Tämä on linjassa maamme vanhojen puolueiden tavoitteen kanssa tehdä Suomesta hiilineutraali 2035 mennessä.

Saksan teollisuuden keskusjärjestön puheenjohtaja Dieter Kempf varoitti joulukuun huippukokouksen jälkeen EU:n tiukemman päästövähennystavoitteen riskeistä Saksan teollisuuden kilpailukyvylle. Kempfin mielestä EU:n tiukentunut ilmastopolitiikka keskellä koronakriisiä asettaa yrityksille valtavia haasteita epävarmalla lopputulemalla. Kempf lisäksi totesi, että 55 prosentin päästövähennystavoite ei tule jakautumaan tasaisesti jäsenmaiden kesken, vaan Saksa joutuu kantamaan päästövähennystaakkaa toisten EU-jäsenmaiden puolesta. Herääkin kysymys, mitä suomalaiset teollisuusjärjestöt tietävät Saksan teollisuuden edunvalvojia paremmin, kun kriittiset puheenvuorot EU:n radikaalista ilmastopolitiikasta loistavat poissaolollaan?

Suomi on Nokia-vetoisen IT-klusterin romahtamisen jälkeen tullut yhä riippuvaisemmaksi erityisesti metsäteollisuuden tuomasta arvonlisästä. Metsäteollisuus on yksi harvoista toimialoista Suomessa, jossa on viime vuosina tehty ja lähivuosiksi harkitaan mittavia yksityisiä investointeja. Metsäteollisuutemme toimintanäkymiä uhkaa kuitenkin riski siitä, että Bryssel haluaa tehdä Suomesta EU:n kiristyneen päästövähennystavoitteen myötä koko Euroopan hiilinielun, jolloin puuraaka-aineen käyttöä rajoitetaan voimakkaasti. Samalla erivapauksia EU-neuvotteluissa lypsänyt Puola saa polttaa kivihiiltä.

Suomessa on monipuolistettava keskustelua siitä, minkälaisessa aikataulussa siirtymä hiilineutraalimpaan yhteiskuntaan on taloudellisesti mahdollisimman riskitöntä. Maailmanyhteisöä ei palvele se, jos Suomi ideologisessa hurmoshengessä taannuttaa ilmastopolitiikallaan itsensä köyhäksi ulkoilmamuseoksi.

Tässä vielä lisää luettavaa: https://www.express.co.uk/news/politics/1377351/brexit-news-mep-eu-parliament-trade-deal-brussels-michel-barnier-finland-nexit-spt

Toivotan kaikille hyvää ja menestyksekästä vuotta 2021!

Yst. Laura

Kirjoitettu 29.12.2020