Huhtasaari: Demokratia kriisissä Saksassa

Terveiset Brysselistä!

Saksan liittopäivien kolmanneksi suurin ja opposition suurin puolue AFD – joka on samassa europarlamenttiryhmässä perussuomalaisten kanssa – on asetettu Saksassa kotimaantiedustelun valvontaan niinsanottuna epäilytapauksena. Tämä tarkoittaa suomeksi sitä, että Saksan kotimaantiedustelu saa jatkossa seurata AFD:n jäsenten keskinäistä viestintää ja soluttaa informantteja puolueeseen. Keskeisiksi syiksi AFD:n kategorisoimiseksi epäilytapaukseksi on Saksan kotimaantiedustelu linjannut puolueessa esiintyvän ihmisarvon ja demokratiaperiaatteen loukkaamisen. Kotimaantiedustelun mielestä AFD loukkaa ihmisarvoa ja demokratiaa politiikallaan, jossa korostetaan erityisesti tiukkaa maahanmuuttolinjaa ja vaaditaan maan vanhoja puolueita vastuuseen tehdyistä virheistä.

Euroopassa on kauhisteltu opposition toiminnan vaikeuttamista ja jopa kriminalisoimista Venäjällä ja Turkissa, joissa julkinen valta on valjastettu nitistämään kaikki vastarinta vallanpitäjiä vastaan. Vaikka tilanne ei ole Saksassa tietenkään täysin vertailukelpoinen, on demokraattisesti toimivan ja maan suurimman oppositiopuolueen asettaminen tiedustelupalvelun valvontaan hyvin arveluttavaa ja muistuttaa Euroopan naapurissa olevien autoritääristen maiden poliittisesta kulttuurista. Saksassa valtavirtapuolueet nimittävät myös AFD:ta avoimesti antidemokraattiseksi ja maan viranomaiset ovat ottaneet poliittisesti kantaa puoluetta vastaan useaan otteeseen. Demokratiaan kuuluvan vapaan ja reilun poliittisen kilpailun ei voida sanoa toteutuvan Saksassa täysin normaalien eurooppalaisten standardien mukaisesti.

Suomessa on keskusteltu viime aikoina siitä, miten vanhojen puolueiden tulisi vastata vahvaa kannatusta nauttiviin perussuomalaisiin. Maamme vasemmistoliberaalit voimat tervehtisivät ilolla sitä, jos Suomessa vallitsisivat saksalaiset olosuhteet, joissa kansallismielisiä rajattomasti demonisoidaan ja heidän toimintaansa vaikeutetaan jopa viranomaisten toimesta. Onneksi Suomessa on onnistuttu ylläpitämään Saksaa kypsempää poliittista kulttuuria, jossa perussuomalaiset nauttivat täysistä demokraattisista oikeuksista ja ovat potentiaalinen hallituspuoluekin.

Emme saa Suomessa kuitenkaan vaipua tyytyväisyyden tilaan, vaan valppautta vaaditaan demokratian puolustamiseksi Suomessakin. On olemassa aito riski siitä, että Suomen vasemmistoliberaalit pyrkivät Saksan olosuhteita mallintaen hiljentämään kansallismielisen politiikan teon esimerkiksi mielivaltaisilla vihapuhelainsäädännön kiristyksillä ja sosiaalisen median käytön rajoituksilla. Lisäksi Suomessa on valtavirtapuolueilla ollut halua vaientaa kuoliaaksi sellaiset aiheet, joilla on iso yhteiskunnallinen merkitys, mutta joihin vanhat puolueet eivät halua puuttua. Erityisesti tämä koskee maahanmuuttokeskustelua, vaikka haittamaahanmuutto syö vuosittain miljardeja euroja pois suomalaisten peruspalveluista, kouluista ja vanhustenhoidosta.

Tervehdys Brysselistä!

Tässä tilannepäivitystä eilisen viestini AfD-puoluetta koskevaan asiaan:

Pidän teidät ajan tasalla, jos uutta tietoa tulee.

Hyvää viikonlopun jatkoa!
Laura