Hallitus tarjoaa lakiesityksessä ”pikavippiä” tulevien maakuntien taloudelliseen ahdinkoon

Tiedote 21.3.2018
Sote-uudistukseen liittyvä maakuntien valtion rahoituksesta annettu laki on käsittelyssä eduskunnassa. Riittävä ja oikea-aikainen rahoitus on tuleville maakunnille elintärkeää, jotta maakunnat selviävät järjestämisvastuulla olevien tehtävien hoitamisesta. Maakuntien rahoituslaskelmat perustuvat toteutuneisiin kustannuksiin ja Tilastokeskus tekee säännöllisesti päivitystä ja laskelmia kuntien tämänhetkisistä tiedoista liittyen kustannuskehitykseen. Myös västönkehitystä seurataan. Tiedot perustuvat kuntien ja kuntayhtymien talousarviokyselyistä saatuun tietoon. Rahoituksen riittävyys voi kuitenkin pettää, eikä yllättävät kuntannukset tule kello kaulassa. Me emme tiedä, mitä tuleman pitää, sosiaali- ja terveysvaliokunnan perussuomalainen kansanedustaja Arja Juvonen sanoo.

– Meillä on erittäin suuri syy olla huolissaan riittävästä rahoituksesta ja siitä, miten koko Suomi ja kaikki sen maakunnat tulevat pärjäämään. Meillä on täysin erilaisia alueita ja kustannuskehitystä, mutta vastuut järjestää palveluja ovat kuitenkin kaikille samat, Arja Juvonen (ps) huomauttaa.

– Hallitus tekeekin maakunnille karhunpalvelusta ja tarjoaa rahapulaan joutuneelle maakunnalle tukea muun muassa lainan ja valtiontakauksen muodossa. Lakitekstissä sanotaan jo ennakoivasti, että maakuntien taloudellisten vaikeuksien syyt ja laajuus sekä niiden korjaamiseksi vaadittavat toimenpiteet voivat vaihdella huomattavasti. Hallitus tarjoaa kunnon kauppamiehen tavoin ”pikavipin” muodossa otettua mahdollisuutta eli velkataakkaa maakunnalle ja kaikkihan me tiedämme, mihin se pahimmillaan johtaa. Mistä ihmeestä maakunnat maksavat velkansa takaisin? Maakuntia ohjataan ottamaan syömävelkaa, mikä ei ole missään muodossa kannattavaa. Kuntalaisten, ihmisten palvelutason turvaamiseksi joissakin maakunnissa voi olla aivan pakko ottaa lainaa, jotta selviää. Toki pykälässä puhutaan myös valtionavustuksen mahdollisuudesta, mutta kaikkihan on harkinnanvaraista, Juvonen toteaa.

– Olemme jälleen kerran törmänneet tässä sote- maakuntalakipaketissa kyseenalaiseen asiaan, pikavippi pykälään. Tätä saa hallitus avata ja selittää meille nyt oikein kunnolla. Ajaako hallituksen hurjat säästötavoitteet ja sote ja maakuntauudistus maakunnat ahdinkoon ja pikavippikierteeseen sen sijaan, että palvelut sujuvoituvat ja ihmisen saa sen kauan kaipaamansa avun, tuen ja hoidon. Nyt on kyseenalaista lakitekstiä, Juvonen toteaa.

Arja Juvonen
kansanedustaja