Elomaa: Syksy vaatii hallitukselta sinivalkoisempaa politiikkaa

7.9.2020

Korona on taas kesän verran kestäneen puolittaisen hengähdystauon jälkeen tehnyt uutta tulemistaan. Koronan vaikutuksista talouteen ja työllisyyteen liittyen on esitetty useita erilaisia arvioita. Osa enemmän optimistisia ja osa vähemmän. Joka tapauksessa alaspäin mennään kaikilla mittareilla katsottuna ja vasta aika näyttää kuinka syvä pudotus on luvassa. Suomen kriisiä edellyttänyt tilanne ei ole ollut kaksinen. Viime vuosien talouskasvu on ollut eurooppalaisessa vertailussa pohjakastia, eikä politiikan keinoin ole löydetty ratkaisuja myöskään pitkään tiedostettuihin haasteisiin esimerkiksi työllisyyden tai soten osa-alueilla. Lisäksi olemme velkaantuneet huolestuttavaa vauhtia tällä vuosituhannella eikä rakenteellisiin ongelmiin ole löydetty kestäviä ratkaisuja.

Tämän syksyn valtion budjettiesitystä odotellessa hymy ei ole herkässä. Velkataakka tulee koronan seurauksena paisumaan uusiin ennätyslukemiin ja ennennäkemättömän suurin harppauksin. Tavallista suurempi velanotto on tietysti ymmärrettävää, mutta hallituksen rahankäyttöä en monelta osin sulata. Yksi selkeimmistä säästökohteista olisi ollut perua toisen asteen oppivelvollisuuden laajentaminen. Tässä olisi ollut suuruusluokaltaan satojen miljoonien säästökohde ilman, että valtakunnan asiat sekoittuvat entisestään. Asiantuntijoidenkin näkemykset uudistuksen hyödyistä olivat varsin ristiriitaiset. Puolustiko vasemmistoliitto uudistusta viimeiseen saakka vain saadakseen näytettyä, että hekin ovat jotain saaneet hallituksessa tehtyä?

Viime aikoina on väläytelty eläkeputken poistoa. Eläkeputken myötä myös työpaikkoja vapautuu nuoremmille vähemmän kokeneille tekijöille mikä olisi äärimmäisen tärkeää näinä vaikeina aikoina. Myös maahanmuuton kustannusten suhteen piikki on yhä valtionvelan paisuessa surutta auki ja kehitysapua saatetaan jopa kasvattaa. Punavihreää politiikkaa tekevä hallitus on jostain syystä erityisesti mieltynyt siirtämään suomalaisten veronmaksajien rahoja ulkomaille. Tästä osoituksena EU:n koronatukipaketti. Hallitus esitti pääministeri Marinin johdolla, että tukipaketin hyväksyminen olisi Suomelle kova pala. Tämän naurettavan teatterinäytelmän jälkeen olemme kuitenkin hallituksen siunauksella mukana lappaamassa rahojamme tukipaketista hyötyville jäsenmaille. Perussuomaliset vastustavat tätä jyrkästi. Nyt hallitus ryhtiä! Käytetään rajalliset eurot suomalaisten hyväksi!

Toivon hallitukselta sataprosenttista keskittymistä tärkeiden asioiden hoitoon. Usein kun joku oikea ongelma ponnahtaa esille hallituksella on ollut tapana alkaa syyttelemään esimerkiksi perussuomalaisia tai kokoomusta, milloin mistäkin tarkoituksena siirtää huomio pois vaikeista päätöksistä. Tämä ei vetele! Tänä syksynä näin ei saa käydä vaan on painettava sata lasissa hommia Suomen puolesta.

Yleisesti budjettilinjauksissa on varmistettava maamme kriittisten toimintojen sujuvuus. Terveydenhuolto on tietysti keskeinen palanen. Myös kotimaisen maanviljelyn toimintaedellytykset on turvattava eikä hallituksen ylivihreä ympäristöpolitiikka saa kampittaa maatilojamme. Teollisuuden suhteen saimme taannoin myrskyvaroituksen hallituksen toimien seurauksista merkittävän paperitehtaan alasajon myötä. Suomella ei ole yksinkertaisesti varaa verottamalla ja vihreilemällä ajaa perusteollisuuttamme alas. Sähköpyörät ovat kyllä ihan kivoja, muttei niillä polkemalla Suomea saada ylös koronakuopasta. Jos ei yrittäjiä ymmärretä ja auteta kriisin keskellä, seuraukset ovat kauaskantoiset suomalaisen työn ja yrittäjyyden kannalta.

Ritva ”Kike” Elomaa
kansanedustaja (ps)