Elomaa: Käteismaksamisen oltava vaihtoehto myös tulevaisuudessa

Mielipidekirjoitus 9.6.2021

Käteinen raha on perusmaksuväline, jonka käytön tulee olla mahdollista myös tulevaisuudessa. Monet näkevät mahdollisuuden maksaa ostokset käteisellä rahalla itsestäänselvyytenä. Käteismaksamisen tulevaisuus on kuitenkin kaikkea muuta kuin varmalla pohjalla. On myös taivaan tosi, että käteismaksamisen toimivuuden edellytys on käteisen rahan saatavuus.

Käteismaksaminen on vähentynyt Suomessa vauhdilla viime vuosina ja koronavuonna vauhti kiihtyi entisestään. Nosto-automaatteja ylläpitävän Nokas CMS Oy:n mukaan käteisnostoja tehtiin toukokuussa peräti 31 % vähemmän verrattuna koronaa edeltävään vuoteen. Samansuuntaisia uutisia kuuluu pankkipuolelta ja Finanssivalvonnan mukaan pankkien käteispalvelujen käyttö väheni kuluneen vuoden aikana.

Suomessa on noin 770 pankkikonttoria, joista viidesosa ei tarjoa lainkaan käteispalveluja. Käteisen rahan saatavuus on monin paikoin heikko. Ensin kirkonkylän ainoa pankki laittoi lapun luukulle ja muutama vuosi sen jälkeen viimeinen pankkiautomaatti katosi pääraitin varresta. Jos jossain vielä pankkikonttori on, niin käteisasioinnin palvelumaksut ovat päätähuimaavalla tasolla ja ne kurittavat kaikista eniten vähävaraisimpia suomalaisia. Myös käteisen rahan nostaminen automaateista rajoituksetta ilman kuluja on historiaa. Suomessa on tällä hetkellä noin 1700 pankkiautomaattia ja on kestämätöntä, jos niiden määrää supistetaan entisestään. Mahdollisuudet nostaa käteistä kaupoista tai muista myyntipisteistä ovat toisaalta parantuneet viime vuosina mikä tuo hieman helpotusta tilanteeseen.

Suomen Pankin mukaan lähes 70 prosenttia suomalaisista käyttää käteistä rahaa toisinaan ja pääasiallisena maksuvälineenä käteinen toimii noin kuudelle prosentille suomalaisista. Näistä noin 350 000 käteisellä maksavasta henkilöstä merkittävä osa on ikäihmisiä, joille digiasiointi ei ole eri syistä johtuen vaihtoehto. Monet eivät esimerkiksi uskalla tai osaa käyttää muita maksutapoja kuin perinteistä käteistä. Pankkien konttoriverkoston ja käteispalvelujen karsiminen koskettaa erityisesti syrjäseuduilla asuvia kansalaisia.

Miksi käteismaksamista tarvitaan? Ensinnäkin käteismaksamisen toimivuus on tärkeää satojen tuhansien suomalaisten arjen sujuvuuden kannalta. Digitaalisten maksujärjestelmien toimivuuteen liittyy aina riskejä. Monien suurten suomalaisten pankkien maksukorttien toiminnassa on esiintynyt hetkittäisiä laajojakin häiriöitä. Kun korttimaksu ei pelaa niin käteinen pelastaa usein päivän. Mahdollisessa kriisitilanteessa modernin maksujärjestelmän toimivuuteen voi liittyä riskejä ja käteismaksaminen turvaa poikkeustilanteissa maksamisen toimivuuden. Käteismaksamisella on myös aivan olennainen asema huoltovarmuuden kokonaisuutta ajatellen. Riski käteisen saatavuuden sekä käteismaksamisen toimivuuden merkittävästä heikkenemisestä on todellinen. Digitaalisen maksamisen yleistymisen myötä maksuja vastaanottavat tahot sekä käteisen rahan saatavuudesta vastaavat toimijat saattavat kannattavuussyihin vedoten vähentää palvelujaan tuntuvasti.

Näin ollen käteisen rahan asema maksuvälineenä sekä sen saatavuus maanlaajuisesti tulee turvata tarvittaessa lainsäädännön keinoin. Käteismaksamisen on oltava yksi vaihtoehto tulevaisuudessa myös muita kuin välttämättömiä hyödykkeitä, kuten ruokaa tai lääkkeitä, hankittaessa. Jätin aiheeseen liittyen perjantaina 4.6.2021 toimenpidealoitteen. Aloitteessa ehdotetaan, että Marinin hallitus ryhtyy toimenpiteisiin käteismaksamisen toimivuuden sekä käteisen rahan saatavuuden turvaamiseksi tulevaisuudessa. Asiaan on reagoitava pian sillä, kun käteismaksaminen vähenee ja saatavuus heikkenee riittävästi ovat korjausliikkeet auttamatta myöhässä.

Ritva ”Kike” Elomaa
kansanedustaja