Elomaa ja Peltokangas: Ulosoton toimintaa uudistettava vastaamaan ajan haasteisiin

Tiedote 17.6.2020

Kansanedustajat Ritva ”Kike” Elomaa ja Mauri Peltokangas ovat huolissaan koronan seurauksena lisääntyneistä velkaongelmista. Näihin haasteisiin on vastattava parantamalla velkaneuvontaa ja kehittämällä lainsäädäntöä sekä uudistamalla ulosoton toimintaa. Tilastokeskuksen mukaan vuoden 2019 aikana ulosottovelallisia oli yhteensä 561 800. Ulosotto koskettaa suurta joukkoa suomalaisia ja koronan seurauksena tämä määrä tulee valitettavasti kasvamaan. Taloudelliset vaikeudet ovat omiaan lamaannuttamaan elämää myös muilla osa-alueilla. Ulosottoon joutuminen ei saisi olla suora konkurssituomio ja omaisuuden ulosmittaus vaan ennemmin väylä pois vaikeuksista.

Kansanedustajat Elomaa ja Peltokangas ovat laatineet toimenpidealoitteen, jossa vaaditaan, että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin ulosottotoiminnan kehittämiseksi ja ulosottomiesten tulospalkkiojärjestelmästä luopumiseksi. On hyvä, että hallitus on tehnyt joitakin toimia helpottaakseen covid-19- epidemiasta aiheutuvia ongelmia ulosottoon liittyen, mutta tämä ei riitä. Heidän mielestään on panostettava ulosottoon joutuvien tukemiseen, neuvontaan ja lisättävä joustavuutta maksuihin ja omaisuuden ulosmittaamiseen liittyen.

Ulosotossa tarvitaan aiempaa enemmän inhimillistä otetta, jotta saadaan ihmiset autettua velkataakastaan. Ulosoton päättyminen velkojen maksuun on kaikkien osapuolten, niin velkojien kuin velallisten, etu. Tähän tavoitteeseen päästään paremmin velallisia tukemalla kuin omaisuuden ulosmittaamista tehostamalla.

Ulosottomiehillä merkittävä osa tuloista muodostuu tulospalkkioista. Asiaan on tultava muutos, koska tulospalkkaus ohjaa toimintaa helposti väärille urille. Tulospalkkaus on suuri riski ulosotossa olevien oikeudenmukaisen ja inhimillisen kohtelun näkökulmasta. Tulospalkkauksesta luopuminen toisi vakautta myös ulosottomiesten tuloihin. Elomaa ja Peltokangas ovat tehneet ulosottomiesten tulospalkkauksesta hallitukselle kirjallisen kysymyksen, mutta vastaus ei vakuuttanut ja lisätoimia tarvitaan, jotta tämä räikeä epäkohta saadaan pian korjattua. Siksi he nostavat asian esille tässä toimenpidealoitteessa. Tulospalkkaus on harvinainen valtion virkamiesten keskuudessa. Jostain syystä ulosottomiehillä tällainen on, vaikka juuri heidän toimintaansa tulospohjainen palkkaus soveltuu erityisin huonosti. Elomaa ja Peltokangas katsovat, että tulospalkkauksesta on luovuttava pikimmiten.

Ritva ”Kike” Elomaa, puh. 050 512 0806
Mauri Peltokangas, puh. 040 184 8878