Edustajat Ronkainen ja Rantanen (ps) maahanmuuttajien korkeammista tartuntaluvuista: ”Ei ole syrjintää tai rasismia vaatia samoja varotoimenpiteitä”

TIEDOTE 24.11.2020

Helsingissä lähes joka kolmas koronatartunta todetaan maahanmuuttajataustaisilla henkilöillä. Ylen A-studion haastattelema Suomi-Somalia Seura ry:n projektikoordinaattori Yusuf M. Mubarak luettelee syyksi syrjinnän ja rasismin, sekä peräänkuuluttaa isompia asuntoja, muutoksia kotouttamispolitiikkaan sekä sosiaalista osallistumista ja osallisuutta. Perussuomalaiset kansanedustajat Jari Ronkainen ja Mari Rantanen eivät niele selitystä tai ratkaisuesityksiä.

– Asia on juuri päinvastoin. Se, että maahanmuuttajat ovat ylläpitäneet omaa kulttuuriaan ja käytänteitään on johtanut koronaviruksen suhteellisesti laajamittaisempaan leviämiseen heidän keskuudessaan. Maahanmuuttajilta tulee vaatia aivan samat varotoimenpiteet kuin muiltakin – maskin käyttö, sosiaalinen etäisyys ja huolellinen hygienia. Se ei ole rasismia, Jari Ronkainen perustelee.

Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskuksen (STEA) on myöntänyt Suomi-Somalia Seura ry:lle 197 656 euroa avustuksia vuodelle 2020. Rahoista 82 656 euroa on tullut poikkeustilanteessa järjestetyn ylimääräisen haun kautta ja kohdistuu Suomensomalialaisten terveysneuvontaan ja koronatilanteeseen liittyvään kriisiviestintään puhelinpalvelun, tiedotuskampanjan ja järjestöyhteistyön avulla.

– Valtio siis jakaa Veikkaus-rahaa, jotta kansalaiset kuulisivat olevansa rasisteja, ja että lisää rahaa pitäisi syytää kotoutumiseen ja isompiin asuntoihin. Perussuomalaiset ovat aiemminkin vaatineet STEA-avustusten perkaamista ja tämä ulostulo ainoastaan alleviivaa tuota vaadetta, Mari Rantanen kertoo.

Kansanedustajakaksikko kritisoi erityisesti Itä-Helsingin maahanmuuttajayhteisöjä virusepidemian vähättelystä.

– Asenne on lähtökohtaisesti pielessä, jos omaa käyttäytymistä ei olla valmiita muuttamaan edes mahdollisesti tappavan virusepidemian edessä. Sen sijaan, että puhutaan syrjinnästä, pitäisi järjestöjen nyt pikemminkin viestittää, että ihmiset pysyisivät kotonaan eikä Itiksessä ja Puhoksessa parveilemassa. Virus ei syrji ketään, Ronkainen ja Rantanen päättää.

Lisätietoja:
Kansanedustaja Jari Ronkainen