Arja Juvonen: Yli 100 kansanedustajan allekirjoittamat lakialoitteet, mutta myös kansalaisaloitteet pölyttyvät ministeriöiden hyllyillä – missä viipyy vastaukset?

Jätetäänkö tärkeät lakialoitteet ja kansalaisaloitteet tarkoituksella ministeriöissä mappiööhön pölyttymään, kysyy perussuomalaisten kansanedustaja Arja Juvonen.

Kansanedustaja Arja Juvonen vaatii ministeriöiltä välittömästi nopeampaa otetta kansanedustajien lakialoitteiden käsittelyyn. Lakialoitteet, joissa on yli sadan kansanedustajan allekirjoitus ja jotka näin ollen lähtevät ministeriöihin lausunnolle, tulee käsitellä ministeriössä viipymättä. Sama on kansalaisaloitteiden kanssa.

Jätin vuonna 2015 lakialoitteen liittyen lapsen törkeän seksuaalisen hyväksikäytön minimirangaistuksen korottamiseksi. Se sai yli sadan kansanedustajan allekirjoitukset. Lakivaliokunnan käsittelyssä lakialoite yhdistettiin samasta aiheesta tehtyyn kansalaisaloitteeseen. Oikeusministeriössä asia painui ns.lepotilaan, sillä silloinen oikeusministeri Jari Lindström käynnisti rikoksista annetuista tuomioista ns. oikeuspoliittisen selvityksen. Sekä lakialoite että kansalaisaloite ovat molemmat pölyttymässä edelleen oikeusministeriön hyllyllä. Miten tämä on mahdollista, Juvonen kysyy.

Missä vaiheessa oikeuspoliittinen selvitys on tällä hetkellä ja missä pölyttyvät sekä lakialoitteeni että kansalaisaloite? Tulee väistämättä tunne, että asioita halutaan tarkoituksella viivyttää niin, että niitä ei edes ehditä tällä eduskuntakaudella käsitellä. Eduskuntakausi on jo yli puolenvälin, Juvonen muistuttaa.

Kun lakialoite saa runsaan ja yli sadan kansanedustajan kannatuksen, se tarkoittaa sitä, että aloite on tärkeä ja merkittävä. Olisi kohtuullista edes infota aloitteiden tekijöitä siitä, että missä vaiheessa asia on menossa. Lakialoitteiden tarkoitus on puuttua lainsäädännön epäkohtiin ja niiden on edettävä viipymättä. Myös kansalaisaloitteilla on merkitystä ja järjestelmä on laadittu aikoinaan demokratian parantamiseksi.
Juvonen pahoittelee, että yli sadan kansanedustajan allekirjoittama lakialoite sotilastapaturmista ja palvelussairauksista nousi esiin vasta surullisten Raaseporin tapahtuminen kautta. On kohtuutonta, että tarvitaan aina jotakin vakavaa tapahtuvaksi, että tärkeät asiat saavat näkyvyyttä ja tulevat kuulluiksi, Juvonen suree.

On kuitenkin erittäin hyvä, että sosiaali- ja terveysministeri Pirkko Mattila on vihdoinkin kommentoinut sotilas- ja palvelussairauslakialoitteen etenemistä ministeriössä. Vastaus aloitteeseen ja lainsäädännön tilanteeseen on tulossa ministeriöstä lähipäivinä. (Iltasanomat 29.10.17).

Arja Juvonen
kansanedustaja