Antikainen: Kissa ei ole lelu!

TIEDOTE 9.10.2020

Suomen eläinsuojelu SEY nosti vuoden 2020 Eläinten viikon teemaksi hylätyt kissat. Kissoja arvioidaan olevan Suomessa 600 000 – 1 000 000, mutta todellisesta määrästä ei ole tarkkaa tietoa. Löytöeläintaloihin niitä päätyy vuosittain noin 10 000 ja on arvioitu, että niitä hylätään vuosittain jopa 20 000. Valtaosaa ei kaipaa kukaan, sillä vain 26 prosenttia löytökissoista palaa koteihinsa. Koirista kotiin sen sijaan palaa jopa 91 prosenttia.

”Ihmisten välinpitämättömyys kissoja kohtaan on järkyttävää. Kissoille tarvitaan ehdottomasti tunnistusmerkintäpakko, sillä se helpottaa sekä omistajan löytämistä, että vaatii ihmisiä ottamaan enemmän vastuuta lemmikeistään. Kissa ei ole lelu tai kertakäyttöesine, jonka voi heittää pois, kun siihen kyllästyy. Mitään eläintä ei pidä ottaa hetken mielijohteesta”, perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen muistuttaa.

Kissa on taitava saalistaja ja villiintynyt kissa onkin määritelty haitalliseksi vieraslajiksi vieraslajistrategian mukaan. Paikalliset villikissapopulaatiot ovat erityisen tuhoisia linnustolle ja herkimmissä ekosysteemeissä lajeja on jopa kuollut sukupuuttoon kissojen saavuttua niiden elinalueille.

”On arvioitu, että vapaana liikkuvat kissat tappavat Suomessa jopa miljoona saaliseläintä kuukaudessa. Kissojen heitteillejättö ei vahingoita pelkästään kissoja itseään, vaan on myös tuhoisaa ympäröivälle luonnolle. Villiintyneitä kissoja loukutetaan vapaaehtoisvoimin eikä yhdistyksillä ole resursseja huolehtia niistä loputtomiin. Kissa on Suomen yleisin löytöeläin eikä suurinta osaa koskaan haeta kotiin. Olen jättänyt kirjallisen kysymyksen hylättyjen kissojen kohtelusta, sillä nykytilanne on kestämätön”, Antikainen kertoo.

Lisätietoja:
Sanna Antikainen