Antikainen ja Koponen: Kulttuuriala on kriisissä – tukea tarvitaan välittömästi!

TIEDOTE 15.3.2021

Koronaepidemia ja sen hillitsemiseksi tarkoitetut rajoitustoimet ovat lamaannuttaneet suomalaisen kulttuurielämän täysin. Taloudellisesti suurimmat menetykset ovat iskeneet musiikki- ja tapahtuma-alaan keikkojen ja konserttien peruutusten vuoksi. Music Finland ry arvioi musiikkialan arvon laskeneen kolmanneksella vuonna 2020 koronatilanteen vuoksi, mikä merkitsi yli 250 miljoonan euron tulonmenetyksiä alalle.

”Suurten kesäfestivaalien perumiset ovat vain jäävuoren huippu vaikkakin näkyvin osa alan kriisitilasta. Kulttuuriala elää yleisötilaisuuksista eikä niitä ole nykyisten rajoitusten puitteissa voitu järjestää lähes vuoteen. Suuri osa alan toimijoista on tämän seurauksena ollut työttömänä ja siten ilman toimeentuloa jo vuoden ajan. Etenkin freelancereille ja itsensätyöllistäjille tilanne on äärimmäisen vaikea heikon työttömyysturvan takia”, perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen toteaa.

Merkittävä osa kulttuurialan työntekijöistä toimii freelancereina tai itsensätyöllistäjinä, minkä vuoksi moni ei ole oikeutettu työttömyysturvaan työtilanteen heikentyessä.

”Kulttuuriala on koronaepidemian myötä kokenut ennenäkemättömän mullistuksen eikä paluuta vanhaan välttämättä enää ole. Freelancereille tilanne on täysin kestämätön ja moni onkin jäänyt täysin tyhjän päälle töiden loppuessa. Epävarmuus tulevasta saa monet harkitsemaan alanvaihtoa voidakseen turvata toimeentulonsa. Pahimmillaan keikkatyöläinen jää kokonaan työttömyysturvan ulkopuolelle, ellei työssäoloehto ole ehtinyt täyttyä”, perussuomalaisten kansanedustaja Ari Koponen huomauttaa.

Edustaja Antikainen on jättänyt kirjallisen kysymyksen kulttuurialan ja freelancereiden tukemisesta nykyisten koronarajoitusten aikana sekä niiden päättyessä. Myös edustaja Koponen on allekirjoittanut kysymyksen.

”Sivistysvaliokunnan jäseninä kuulemme päivittäin kulttuurialan toimijoiden hädästä sekä kannamme suurta huolta alan tulevaisuudesta. Jatkuva epävarmuus uhkaa näivettää suomalaisen kulttuurialan peruuttamattomasti, ellei hallitus ryhdy toimiin alan tukemiseksi”, Antikainen ja Koponen varoittavat.

Lisätietoja:
Sanna Antikainen