Antikainen: Hallituksen käytettävä omistajaohjausta maakuntalentojen turvaamiseksi

TIEDOTE 17.9.2020

Finnair ilmoitti tänään lopettavansa kaupalliset lennot viidelle maakuntakentälle talven jälkeen. Tämän jälkeen LVM:n lentoliikennetyöryhmä esitti, että valtio ostaisi lentoliikennettä kyseisille kentille vuoden 2021 loppuun.

”Maakuntalentoja on keskusteluissa usein arvioitu pelkästään sillä ajatuksella, kauanko matka maakuntakaupungeista Helsinkiin kestää eri kulkumuodoilla. Tämä tarkastelutapa on virheellinen, sillä merkittävä osa maakuntalentojen matkustajista on vaihtomatkustajia, jotka jatkavat maakuntakeskuksesta Helsinkiin päästyään toisella lennolla ulkomaille”, perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen huomauttaa.

Maakuntalentojen lopettaminen tekisi pääkaupunkiseudun ulkopuolella asuvien ulkomaanmatkoista hankalia ja kalliita

”Vaikka esimerkiksi junayhteys ei olisi Helsinkiin merkittävästi pidempi, matkustajan kokonaismatka-aika sekä matkan hinta nousee merkittävästi, jos sopivaa junayhteyttä ei ole tarjolla esimerkiksi aamulennolle, vaan matkustaja joutuu lähtemään matkalle jo edellisenä iltana ja yöpymään hotellissa ennen lentoaan. Vastaavasti, jos paluulennon jälkeen jatkolentoa kotikaupunkiin ei ole tarjolla, tulee myös paluumatkaan yksi ylimääräinen hotelliyöpyminen ja matkapäivä. Tämä lisää merkittävästi alueellista epätasa-arvoa”, Antikainen jatkaa.

Epävarmuus maakuntalentojen tulevaisuudesta vaarantaa maakuntakeskusten elinvoiman

”Kun yritykset miettivät esimerkiksi uusien tehtaidensa sijoittumispaikkoja, ne tekevät päätöksiään vuosikymmenten ajanjaksolle. Jos esimerkiksi Joensuuhun tai Kajaaniin ei pääse lentämällä ja yritys tarvitsee sujuvia yhteyksiä ulkomaille toimiakseen, se ei investoi Pohjois-Karjalaan tai Kainuuseen. Tämä heikentää merkittävästi näiden maakuntien kilpailukykyä yritysten sijoittautumispaikkana ja koko maakunnan elinvoimaa. Keskusta, miten te voitte hyväksyä maakuntien alasajon hallituksessa?”, Antikainen ihmettelee.

Ostoliikenne ei ole pitkän aikavälin ratkaisu

”Jos maakuntalennot ovat ostopalvelujen varassa, ne eivät ole osa Finnairin normaalia palveluvalikoimaa. Valtio on Finnairin merkittävä omistaja, ja nyt tarvitaan omistajaohjausta. Omistajaohjausministeri Tytti Tuppurainen, astukaa esiin ja tehkää Finnairille selväksi, että maakuntalentojen lakkauttaminen ei ole omistajan tahdon eikä suomalaisen yhteiskunnan kokonaisedun mukaista”, Antikainen vaatii.

Lisätietoja:
Sanna Antikainen