Antikainen: Elokapinan haitantekoon muulle yhteiskunnalle on puututtava

TIEDOTE 21.6.2021

Mannerheimintien liikennettä häirinnyt Elokapina-mielenosoitus päättyi sunnuntai-iltana poliisin pidätettyä yli 100 mielenosoittajaa. Ylen tietojen mukaan Pikkuparlamentin kohdalle leiriytyneet mielenosoittajat aikoivat jatkaa mielenosoitusta useita päiviä, mikä aiheutti merkittävää haittaa liikenteelle Helsingin keskustassa. Mielenosoitus siirtyi hetkeksi Unioninkadulle, mutta palasi myöhemmin Mannerheimintielle, jolloin poliisi päätti hajottaa mielenosoituksen. Tiistaina Elokapinan mediayhteyshenkilö Lauri Autereen mukaan mielenosoittajat saattavat siirtyä tällä viikolla uudelleen ajoradalle.

”Liikennettä tukkivat mielenosoittajat eivät suostuneet noudattamaan poliisin poistumiskäskyä, vaan häiritsivät käytöksellään sekä joukkoliikennettä että hälytysajoneuvojen liikkumista ja nyt he uhoavat vieläpä jatkavansa sekoiluaan. Tämä teatteri sitoo poliisin resursseja, joita tarvittaisiin kipeästi muualla. Helsingin poliisilla on tärkeämpääkin tekemistä kuin valvoa sitä, ettei kukaan vapaaehtoisesti ajoradalla istuva tai telttaileva jää bussin tai raitiovaunun alle omaa tyhmyyttään”, perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen painottaa.

Elokapina ilmoitti alun perin jatkavansa mielenosoitusta, kunnes hallitus suostuu liikkeen vaatimuksiin. Liike kertoo myös järjestävänsä muun muassa kansalaistottelemattomuuskoulutuksia, joilla pyritään tehostamaan tulevia mielenilmauksia.

”Elokapina toimii järjestelmällisesti häiritäkseen yhteiskuntarauhaa mahdollisimman paljon. Tämä järjestö toimii terroristijärjestön tavoin, mutta aikaisemmasta mielenosoituksesta poiketen poliisi ei puuttunut sen toimintaan ennen sunnuntai-iltaa, vaan liikenne-esteitä paikalle tuomalla edisti mielenosoituksen jatkumista. Tämä on ennenkuulumatonta eikä kuulu poliisin toimenkuvaan. Onko ohjeistus toimia näin tullut sisäministeriöstä?”, Antikainen ihmettelee.

Viime vuoden lokakuussa saman järjestön Unioninkadun kadunvaltaus nousi otsikoihin poliisin käytettyä kaasusumutetta poliisia vastustaneita mielenosoittajia kohtaan.

”Viime vuonna kadunvaltaukseen puututtiin nopeasti, mutta nyt poliisin toiminta on täysin päinvastaista ja mielenosoittajien annettiin vapaasti sabotoida kaupunkilaisten elämää. Poliisin täydellinen suunnanmuutos toimintatapojen suhteen herättää kysymyksiä siitä, miksi Helsingin poliisi katsoi mielenosoittajien toimintaa läpi sormien ja jopa edisti sitä. Kenen käskystä mielenosoittajien annettiin edelleen häiritä liikennettä?”, Antikainen tivaa.

Lopuksi edustaja Antikainen haluaa kertoa antavansa tukensa tavallisille kenttäpoliiseille Helsingissä, jotka joutuivat noudattamaan ylhäältä tulevia käskyjä olla aluksi tekemättä mitään häiriköille ja jotka joutuvat pelkäämään sisäministeri Ohisalon (vihr.) haukkuja.

Edustaja Antikainen on jättänyt kirjallisen kysymyksen koskien poliisin toimintaohjeita 17.6.2021 alkaneen Elokapinan mielenosoituksen suhteen.

Lisätietoja:
Sanna Antikainen