Perussuomalaiset Naiset: Sote- ja maakuntauudistus jäähylle: uudet vaalit olisivat koko Suomen kansan etu

Perussuomalaiset Naiset kannattaa jo valtiovarainministeri Orponkin todennäköisenä pitämää maakuntavaalien siirtoa vähintään huhtikuussa 2019 pidettävien eduskuntavaalien yhteyteen. Koemme, että kokonaisuudessa on otettava aikalisä, jotta äänestäjien ja myös päättäjien oikeusturva toteutuu.

Sipilän hallitus ajaa sote- ja maakuntauudistusta kuin käärmettä pyssyyn eikä vähää välitä asiantuntijoiden mielipiteistä, joista monet tyrmäävät uudistukset. Vaadimme kunnon valmistelua ja sitä, että asiantuntijoita myös kuunnellaan.

Kokoomus ja keskusta ovat tehneet lehmänkauppaa suomalaisten terveyden kustannuksella, kun toinen saa maakuntauudistuksen ja toinen valinnanvapauden. Toisin sanoen toinen saa suuryritysten omistajille veronmaksajien rahaa ja toinen ansaitsematonta poliittista valtaa.

Esimerkiksi vanhustenhoito on jo epäinhimillisellä tasolla, kuten saamme jatkuvasti julkisuudessa olevista ikävistä uutisista todeta. Samoja tragedioita on vammaishuollossa, kotihoidossa, perusterveydenhuollossa ja niin edelleen. Lista on loputon. Päälle halutaan vielä malli, jossa ylikansalliset suuryritykset voivat luoda jopa alueellisia monopoleja alalle. Uudistus olisi inhimillinen tragedia.

Naisjärjestö ei halua siirtyä kokoomuksen himoitsemaan markkinamalliin, vaan kehittää perusterveydenhuoltoa ensisijaisesti julkisilla harteilla hyvässä yhteistyössä kotimaisten pk-yritysten kanssa. Asiakas tarvitsee hoitoa – ei poliittista kähmintää.

Jopa nyt toimivat ratkaisut ollaan romuttamassa sote-uudistuksessa rahankiilto silmissä. On vain pakko uskoa, että kansanedustajien moraali voittaisi ahneuden ja markkinamalli kaatuisi. Perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon rajapintoja on sujuvoitettava ja ennen kaikkea hoitoon pääsyä helpotettava. Nyt asioita ollaan vain hankaloittamassa.

Lopuksi, sote-uudistusäänestykset tulevat olemaan parista äänestä kiinni. Kokoomuksen puheenjohtaja Orpo on todennut, että hallitus todennäköisesti kaatuu, mikäli sote-uudistus ei toteudu. Perussuomalaiset Naiset iloitsee, jos näin tapahtuu. Se olisi Suomen kansan suuri voitto poliitikkojen itsekkyydestä.

Julkilausuma, Perussuomalaiset Naiset ry

Kevätkokouksessa Helsingissä 26.5.18