Historiaa

Perussuomalaiset Naiset ry perustettiin Tampereella 2.3.1996 Ravintola Sumeliuksessa. Perustamiskokoukseen tuli 13 henkilöä ja puoluetoimiston edustajana oli apulaissihteeri Rolf Sormo.

Ensimmäisenä puheenjohtajana toimi yksimielisesti valittu Kaisu Roine Helsingistä. Kokouksen kannanotossa vedottiin emäpuolueeseen ja toivottiin johtopaikoille lisää naisia.
Uuden naisjärjestön toiminta alkoi vilkkaasti, sovittiin heti kevätkokouksesta ja päätettiin osallistua Kokkolan kesäkokoukseen, joka pidettiin Ammattioppilaitoksella. Leila Heikkilä emännöi kokousjärjestelyt ja majoitukset.

Järjestön puheenjohtajana toimi kaksi kautta Kaisu Roine. Seuraavaksi kaudeksi vuodelle 1998 puheenjohtajaksi valittiin Auli Kangasmäki Lemiltä. Kokous pidettiin Mikkelissä. Vuodelle 1999 puheenjohtajaksi valittiin Marja-Leena Leppänen Lappeenrannasta. Kokous pidettiin Helsingissä Mannerheimintiellä Perussuomalaisten puoluetoimistolla, joka on nykyisin naisjärjestön omistuksessa. Naisjärjestö osti huoneiston vuonna 2012 heti Jytky-vaalien 2011 jälkeen.

Marja-Leena Leppäsen puheenjohtajuus on jatkunut 17 vuotta ja jatkuu edelleen; järjestön juhlavuonna 2016 hän on naisjärjestön puheenjohtaja. Järjestön taloutta on hoitanut alusta alkaen Auli Kangasmäki, sihteerinä hän oli vuosina 1999 – 2006. Vuonna 2007 naisjärjestön sihteeriksi valittiin Iiris Peltomaa ja sitä pestiä hän hoitaa edelleen.

Järjestöllä on 16-jäseninen hallitus + puheenjohtaja. Jokaisella hallituksen jäsenellä on henkilökohtainen varajäsen. Hallitukseen naiset valitaan alueellisesti koko maasta.

Aluevastaavia ja kentällä työskenteleviä palkattuja henkilöitä naisjärjestöllä on ollut kaksi-neljä henkilöä.

PerusNaiset edustuspaikoilla

Maria Lohela valittiin vuonna 2015 eduskunnan puhemieheksi. Hanna Mäntylä toimi sosiaali- ja terveysministerinä, josta toimesta hän erosi vuonna 2016. Mäntylän tilalle uudeksi ministeriksi valittiin hallintovaliokunnan puheenjohtaja Pirkko Mattila. Ensimmäinen nainen puolueestamme, Pirkko Ruohonen-Lerner, tuli valituksi vuonna 2015 Euroopan parlamenttiin kun Sampo Terho valittiin eduskuntaan. Pirkko Ruohonen-Lerner on myös ensimmäinen perussuomalaisten naiskansanedustaja. Hän pääsi eduskuntaan vuonna 2007.Puolueen historian ensimmäinen valtuuston puheenjohtaja on lemiläinen Auli Kangasmäki, jonka lisäksi hän on ollut Lemin valtuustossa yhtäjaksoisesti 28 vuotta.

Kokoukset

Naisjärjestön kokouksia on pidetty laajalti eri puolella Suomea, koska kyseessä on puolueen valtakunnallinen järjestö. Kokouksia on ollut Jyväskylässä, Kuopiossa, Saarijärvellä, Porissa, Kemissä, Oulussa, Riihimäellä, Hämeenlinnassa, Asikkalassa, Lahdessa, Järvenpäässä, Turussa, Helsingissä, Lappeenrannassa, Kotkassa ja Joensuussa.

Kokouksista olemme tehneet usein myös julkilausuman, jonka sisältö on ollut jokin ajankohtainen aihe tai sitten se on koskenut alipalkattuja naisia, omaishoitajia, lastenhoitoa, vanhusten laitoshoitoa tai terveydenhoitoon liittyviä asioita. Työttömyysturvaan liittyvistä asioista olemme saaneet Raimo Vistbackan tekemään myös lakialoitteen eduskunnassa vuonna 2002.

Valtakunnallisten kokousasioiden lisäksi olemme samalla myös yhdessä harrastaneet kulttuuria ja menneet paikalliseen teatteriin katsomaan näytelmää. Tampereen kokouksessa teatterinautintoon kuului myös laivakyyti saareen, jossa on kesäteatteri. Sääntömääräisissä kokouksissa on käynyt puolueen kansanedustajia ja eduskunnan puhemies Maria Lohela vieraili syyskokouksessa Riihimäellä vuonna 2015. Paikalla olivat myös naiskansanedustajamme Ritva ”Kike” Elomaa, Anne Louhelainen, Arja Juvonen ja Leena Meri.

Puheenjohtaja Timo Soini on käynyt tervehtimässä kokouksissamme useamman kerran. Puolueen aiempi puheenjohtaja Raimo Vistbacka on ollut myös vieraana naisten kokouksessa Jyväskylässä. Kotkassa ja Lappeenrannassa meitä tervehti kansanedustaja Juho Eerola, Kuopiossa saimme kuulla kansanedustaja Kimmo Kivelää. Turussa paikalla oli kansanedustaja Lauri Heikkilä, joka on myös pitänyt naisjärjestölle koulutusta järjestötyöstä, valtuutetun tehtävistä ja luottamuspaikoista. Entinen kansanedustaja Pertti Virtanen on myös pitänyt naisillemme luennon Hämeenlinnan kokouksessa.

Vaalit

Naisjärjestö on antanut materiaalia ja tukenut taloudellisesti naisehdokkaita kuntavaaleissa, Europarlamenttivaaleissa ja eduskuntavaaleissa. Europarlamenttivaaleissa naisia tuettiin yhteismainonnalla ympäri Suomea ilmestyvissä sanomalehdissä. Järjestö vuokrasi vuoden 2015 eduskuntavaaleihin myös asuntoauton, jonka kyljessä oli kaikkien naisehdokkaiden kuvat ja numerot. Asuntoauto, jota kuljetti naisjärjestön toiminnanjohtaja, liikkui Helsingistä aina Lappiin asti.

Vuoden 2011 eduskuntavaaleissa pääsi puolueesta 11 naista kansanedustajaksi: Ritva ”Kike” Elomaa, Johanna Jurva, Arja Juvonen, Laila Koskela (erosi puolueesta vuonna 2014), Maria Lohela, Anne Louhelainen, Pirkko Mattila, Lea Mäkipää, Hanna Mäntylä, Pirkko Ruohonen-Lerner ja Maria Tolppanen.

Vuonna 2015 eduskuntavaaleissa naisia meni 12 läpi: Ritva ”Kike” Elomaa, Tiina Elovaara, Laura Huhtasaari, Arja Juvonen, Maria Lohela, Anne Louhelainen, Pirkko Mattila, Leena Meri, Lea Mäkipää, Hanna Mäntylä, Veera Ruoho ja Maria Tolppanen (erosi puolueesta vuonna 2016).

Kuntavaaleissa Perussuomalaiset Naiset on saanut huomattavasti lisää valtuutettuja. Kun meillä vuoden 2004 vaaleissa oli noin 100 naista valtuustoissa, niin nyt heitä on lähemmäs 300. Puolueella on yli 1000 valtuutettua, joten neljäsosa heistä on naisia.Kuntien luottamustehtävissä puheenjohtajistossa on ollut naisedustajiamme n. 70.

Yleistä

Naisjärjestöllä on ollut oma julkaisu, jonka päätoimittajana on toiminut Tuula Kuusinen Helsingistä. Lehti on ilmestynyt kaksi-neljä kertaa vuodessa.

Perussuomalaiset Naiset on järjestänyt myös matkoja yhdessä puolueväelle. Matka Viroon tehtiin vuoden 2004 keväällä, laivalla Tallinnaan ja sieltä omalla tilausbussilla Rakveren ja Tarton kaupunkiin.

Naiset ovat osallistuneet myös kansainväliseen toimintaan. Demon naisdelegaatiossa vuonna 2007 järjestöämme edusti Tansanian matkalla Auli Kangasmäki. Nytkis -järjestön naisten seminaari pidettiin Bulgarian Sofiassa vuonna 2007, jossa Marjo Pihlman edusti perusnaisia. Demon naisdelegaatiossa jälleen Tansaniassa vuonna 2011 naisjärjestöä edusti Sirkka-Liisa Papinaho. Sambiassa vuonna 2014 kävi Outi Virtanen Demon valtuustoseminaarissa ja Jaana Sankilampi vieraili Demon edustajana 2010 Nairobissa. Myös Vaili K. Jämsä-Uusitalo on ollut edustajana Nairobin kokouksessa vuonna 2013 ja Tansaniassa Demon naisdelegaatiossa.

Naisjärjestö on osallistunut valtakunnallisiin messutapahtumiin, mm. Turussa olemme olleet Osaava Nainen -messuilla mukana vuosina 2013 ja 2014. On järjestetty myös valtakunnallinen tapahtuma Helsinkiin.

Vuonna 2013 naiset oli Narinkkatorilla, jossa teemana oli turvallisuus. Iltajuhlan vietimme upeissa merkeissä, koska järjestimme suomalaisen vaatevalmistajan asujen muotinäytöksen, jossa mannekiineina olivat Perussuomalaiset naiset. Vastaavanlaisen muotinäytöksen järjestimme myös syksyllä 2014 Turkuun, jossa oli toritapahtuma lättyjen paistoineen.

Valtakunnallisesti alueyhdistyksemme järjestävät kautta Suomen erilaisia tapahtumia ja puhetilaisuuksia toreilla ja turuilla.