Varhaiskasvatuksen maksut alenevat 1.3.

Alennukset auttavat erityisesti pienituloisia lapsiperheitä ja yksinhuoltajia. PerusNaiset iloitsevat muutoksesta, joka helpottaa pienituloisten elämää ja lisää rahaa perheissä muuhun välttämättömään kulutukseen.

”Vaikka Perussuomalaiset kannattaakin lasten hoitamista kotona mahdollisimman pitkään, on tämä silti hyvä juttu juuri pienituloisia ajatellen. Ja onhan meillä paljon perheitä, joissa molempien vanhempien on pakko käydä töissä,” pohtii PerusNaisten puheenjohtaja Marja-Leena Leppänen. Perussuomalaiset ovat olleet hallituksessa vaikuttamassa maksujen alenemiseen.

Yksinhuoltajilta, joiden tulot ovat alle 2150 euroa, ei enää peritä maksuja. Aiemmin raja oli 1638 euroa. Maksut laskevat aina yksinhuoltajilla 4400 euron kuukausituloihin saakka. Eniten maksut laskevat 2 hengen perheillä, joiden kuukausitulot ovat 2000–2140euroa. Näiden perheiden omaan käyttöön jää 70–85 euroa enemmän kuussa. 2150–3920 euron kuukausituloilla 2 hengen perheen maksut alenevat 59 eurolla kuussa.

Kolmen hengen perheissä maksuttomuuden uusi raja on 2202 euroa entisen 2017 euron sijasta. Perheessä, jossa on kaksi aikuista ja yksi lapsi tai yksi aikuinen ja kaksi lasta, maksut alenevat noin 5000 euron kuukausituloihin saakka. Eniten maksut alenevat niillä, jotka tulevat nyt maksuttomuuden piiriin, säästöt perheille tulovälillä 2050–2200 ovat 30–40 euroa kuussa.

Kirjoitettu 1.3.2017