Suomalainen koulu takaisin
Suomalainen koulu ja koulutus ovat pitkään olleet maailman kärjessä. Suomen istuva hallitus on nyt kuitenkin muokannut niitä ”tehokkaasti”. Mallina tässä muokkauksessa on ollut täysin järjen vastaisesti Ruotsi.
Kun esim. OECD ja Maailmanpankki pitävät Suomen koulua esikuvana muille, on hallitus katsonut, että lähes kaikki suomalaisen koulun perusarvot ja menetelmät ovat vanhentuneita ja kelvottomia. OECD:n mukaan kuitenkin esim. Ruotsin opetussuunnitelmat ovat länsimaiden huonoimmat. Ruotsia vaivaavat virheellisten päätösten vuoksi useat niistä kouluongelmista, joiden kanssa kehitysmaat kamppailevat. Esim. erityisluokkien poistaminen ja kaikkien ongelmien yhdistäminen samaan fyysiseen tilaan on synnyttänyt tilanteen, jossa oppimisrauhaa ei ole. Oppituntien rauhattomuus onkin opettajien heikon tason ohella keskeinen syy Ruotsin oppimistulosten romahtamiseen.
Suomalaista koulua ei saa taannuttaa suuntaan, josta Ruotsissa halutaan päästä eroon. ”Suomi uudistaa kouluaan, joka on yksi maailman parhaista…. Uudistukset tehdään paljolti Ruotsissa jo epäonnistuneiden mallien mukaan”, todetaan mm. Svenska Dagbladetissa 23.2.2019.
Jotta Suomen koulu saadaan nostettua takaisin kärkeen, tarvitaan suunnanmuutos. Keskeistä on opettajien korkeatasoisen koulutuksen ja käytännön taitavuuden turvaaminen. Meidän on huolehdittava siitä, että tulevaisuudessakin opettajan ammattiin pyrkivät ne, joilla on parhaat edellytykset toimia tässä vaativassa ammatissa. Opettajien tulee myös saada toimia vain ja ainoastaan opettajana ja olla sellaisena myös auktoriteetti. Moniammatillista tukea on tietenkin tarjottava tarpeeseen. Raskaita oppimis- ja opetustilanteita on vähennettävä mm. ryhmiä pienentämällä ja palauttamalla erityisluokat. Kouluja tulee digitalisoida harkiten. Tutkimukset siitä, että digikirjoja käyttävien oppilaiden oppimistulokset ovat huonompia kuin perinteisiä kirjoja käyttävien on huomioitava (HS 20.11.2018, Skolvärlden 20.2.2019 ym).
Nostetaan suomalainen koulu ykköseksi takaamalla hyvien opettajien hyvä opetus rauhallisissa oppimisympäristöissä.