Missä ovat kansanjoukot vanhusten puolesta?

Perussuomalaiset Naiset ry:n puheenjohtaja Marja-Leena Leppänen Sairaanhoitajapäivillä Helsingin Messukeskuksessa 10.3.2016:

Tuhansien vanhusten koteja ei ole siivottu vuosikausiin. Aamu- ja iltalääkkeet jaetaan muutaman tunnin jänteellä, yliannostuksen riskillä. Tämä on kotihoidon arkea, kertoi Ilta-Sanomat alkuviikosta.

”Viime kesänä alkanut maahanmuuttokriisi sai ihmiset liikkeelle. Lahjoitettiin vaatteita, ja SPR:lle oli niin paljon vapaaehtoisia tarjolla, että he joutuivat näyttämään osalle ovea. Milloin heräämme oman heikoimman kansanosamme hätään?”, kysyy perussuomalaisten naisten puheenjohtaja Marja-Leena Leppänen.

”Tuhansissa vanhusten kodeissa vietetään yksinäistä päivää nojatuolissa. Hoitaja ei ehdi edes ulkovaatteita riisumaan, kun pitää ehtiä seuraavan vanhuksen luo. Tämä ei voi olla nykypäivän Suomea”, pohtii Leppänen.

”Vaikuttaa siltä, että kaikista huonoimmin itsensä puolesta puhumaan kykenevät jäävät heikoimmalle huomiolle. Kovaäänisiä kuullaan. Toiset herättävät enemmän sympatiaa kuin toiset.”

Perussuomalaiset esitti vuoden 2015 vaaliohjelmassaan hoiva-avustajien eli vanhan ajan kodinhoitajien määrän kasvattamista.

”Kannustan ihmisiä huolehtimaan vanhuksistaan. Käymään kylässä, juttelemaan ja viemään kävelylle. Helpotetaan hoitajienkin työtä ja paineita. Mutta meillä on myös selvää tarvetta vanhan ajan kodinhoitajille, jotka ovat ennen kaikkea läsnä niiden vanhusten luona, joilla ei ole huolehtivia sukulaisia tai muita läheisiä.

Yhtäkään vanhusta ei saa jättää yksin”, vetoaa Marja-Leena Leppänen.

”Kyllä meillä pitää olla varaa ja ennen kaikkea tahtoa huolehtia Suomen eteen vuosikymmeniä työtä tehneistä ja veroja maksaneista vanhuksista, kun meiltä tuntuu löytyvän tuosta vain jopa miljardi euroa pelkästään tänä vuonna maailmalta Suomeen saapuneille nuorille hyväkuntoisille ihmisille.”